Vijf op vrijdag: 5 films van Marilyn Monroe
Vandaag vijf films van Marilyn Monroe die ik in de afgelopen
tijd heb bekeken. Sommige hebben de tand des tijds goed doorstaan, andere
helaas wat minder. Maar hoe dan ook, dank zij Marilyn Monroe waren ze wel de
moeite van het bekijken waard.
Don’t bother to knock
(1952)
In deze zwart-wit film speelt Marilyn Monroe Nell, een jonge
vrouw die dank zij haar oom een baantje krijgt als babysitter in een hotel. Terwijl
het echtpaar beneden in het hotel bij een officiële gelegenheid is, en het kind
is gaan slapen, probeert Nell de kleding en de juwelen uit van de echtgenote.
Een andere gast in het hotel denkt in de eerste instantie dat ze een gast is en
papt met haar aan, maar al snel blijkt dat Nell een duister verleden heeft en
eerlijk gezegd waarheid en wanen niet helemaal meer kan scheiden, met alle
gevolgen van dien.
Geen scene uit de film, maar een promotiefoto |
Niagara (1953)
Rose en George Loomis zijn al een tijdje getrouwd, maar goed
is hun huwelijk niet te noemen. Ze verblijven in een huisje nabij de Niagara
Falls, waar ook echtpaar Ray en Polly op huwelijksreis komen.
Al snel wordt
duidelijk dat de relatie tussen Rose en George op een absoluut dieptepunt is,
waarbij George jaloers is op elke man die naar de verleidelijke Rose kijkt en
Rose een verhouding heeft met een andere man.
Samen met haar minnaar heeft ze
het plan om George te vermoorden, maar de vraag is of alles zo loopt zoals ze
gepland hebben.
Niagara is een
klassieke film-noir die nog altijd spannend is en warempel fris aandoet. Hoewel
Marilyn hier een echt dramatische rol heeft, iets waarvan men lang dacht dat
ze dat niet zou kunnen, is ze zeker overtuigend als Rose. De manier waarop ze
een verveelde vrouw neerzet, die iedereen om haar heen bespeelt is
onnavolgbaar. Ja, Niagara is nog altijd de moeite waard om te zien.
Gentlemen prefer
blondes (1953)
Het verhaaltje van deze film stelt echt helemaal niets voor,
het is een typisch vehikel van de studio die Marilyn vooral als seksbom zag
waar ze veel geld aan konden verdienen. Dit was precies het soort film dat
Marilyn verschrikkelijk vond om te maken.
Lorelei (Marilyn Monroe) is een showmeisje en verloofd met
een rijke man, omdat hij rijk is. Zijn vader ziet de verloving niet zitten en
laat Lorelei en haar vriendin volgen als ze naar Parijs gaan, waar een heleboel
verwisselingen, verwarringen en gedoe plaatsvindt, voor echte liefde zegeviert
en echte diamanten terug zijn bij de eigenaar.
Ondanks het echt suffe verhaal zijn de scenes tussen Marilyn
Monroe en Jane Russell heerlijk, ze hebben echte chemie en zijn samen bijzonder
grappig.
Diamonds are a girls
best friend is een geweldig nummer en Marilyn brengt dit op onnavolgbare
wijze.
Kortom, een film de je vooral moet kijken om Monroe en
Russell en om de liedjes.
The river of no return (1954)
Dit is een ouderwetse Jaren ’50 western, waarin de Indianen
nog stereotype moordlustige figuren zijn en een sterke, zwijgzame kerel (type
ruwe bolster, blanke pit) het meisje krijgt.
Kay (Marilyn Monroe) is een zangeres in een goudzoekerskamp
en heeft een relatie met Harry Weston. In het kamp wordt een klein jongetje
achtergelaten, die moet wachten tot zijn vader hem ophaalt. De vader is Matt Calder
die net is vrijgekomen uit de gevangenis.
Harry Weston blijkt een schurk en hij steelt het paard van
Matt om snel naar de stad te gaan, en Matt, Kay en Mark moeten hem achterna. Ze
gebruiken hiervoor het enige vervoermiddel dat ze hebben, een vlot om rivier af
te varen.
Ze moeten woeste stroomversnellingen, moordlustige indianen,
een poema en premiejagers zien te overleven, voor ze in de stad Harry weer
tegenkomen.
De film is opgenomen in Canada en het landschap is bijzonder
mooi, dit maakt nog altijd indruk in de film. De omstandigheden van het filmen
waren niet bepaald gemakkelijk; Robert Mitchum dronk, Marilyn raakte gewond en
moest op krukken lopen en beiden hebben een groot deel van het filmen kletsnat (en
koud) doorgebracht omdat ze steeds op dat vlot zaten.
Het is een western zoals ze nu niet meer gemaakt worden,
daarvoor is het verhaal te stereotype en te oppervlakkig, maar al met al is het
nog wel de moeite waard. Monroe acteert
hier goed en ze zingt (zoals altijd) haar eigen liedjes. Leuk ook om haar hier
met lang haar te zien!
Busstop (1956)
Dit wordt over het algemeen gezien als een belangrijke film
voor Marilyn Monroe omdat ze hier voor het eerst acteert op een natuurlijkere
manier, zonder de maniertjes die haar acteercoach Natasha Lytess haar geleerd
had. Bovendien had ze net hiervoor haar contract met de studio opnieuw
afgesloten en kreeg ze meer betaald en betere rollen.
Ze speelt hier Chérie, een nachtclubzangeres die meer
ambitie en dromen heeft dan echt talent. Op een dag komt rodeocowboy Bo de
nachtclub binnen en deze cowboy die vers van de boerderij komt en nog nooit een
meisje heeft gekust, wordt ter plekke verliefd op haar en besluit haar te
trouwen. Al Chéries tegensputteren heeft geen enkele zin, hij sleept haar
gewoon mee. Pas als de bus moet stoppen bij een halte ergens in de middle of
nowhere vanwege de sneeuw, komt Bo door omstandigheden tot inzicht.
Opnieuw een film die nu niet meer gemaakt zou worden vanwege
het belachelijke verhaal, maar er is ook veel goeds in deze film. Marilyn
Monroe is echt heel erg goed, het is niet gemakkelijk om slecht te zingen zoals
Chérie doet, terwijl je eigenlijk heel goed kunt zingen en ze geeft ook haar
personage diepte en een achtergrond mee, die haar vorige films misten.
Bo (Don Murray) is een ongelofelijk irritant figuur, hoewel
ik er ook wel heel erg om moest lachen, vooral zijn absolute weigering om een
andere zienswijze te accepteren levert wel heel veel komische momenten op. Maar
aan het einde van de film ben je wel blij dat de buschauffeur hem eens flink op
zijn plaats zet, dat heeft hij wel echt nodig.
Nu ik een aantal van haar films heb bekeken, kan ik zeggen
dat Marilyn Monroe een betere actrice was dan haar films doen vermoeden. Je
kunt ook duidelijk zien hoeveel werk ze deed om haar acteren en zingen en alles
wat erbij kwam kijken precies goed te krijgen, zelfs al was het in een rol die
ze verafschuwde. Ze was daarin een absolute vakvrouw.
Ik denk dat het duidelijk is dat zij eigenlijk altijd beter was dan de film zelf, want ondanks de flutverhaaltjes zijn haar vertolkingen nog altijd de moeite waard om te bekijken.
Reacties
Een reactie posten