Inspirerende kunst: Edgar Degas

Edgar Degas (1834-1917) is een van de bekendste kunstenaars uit de 19e eeuw. Hij was lange tijd goed bevriend met schilders als Manet en Monet, maar een echte Impressionist was hij zelf niet. Hij prefereerde het schilderen in zijn eigen studio boven schilderen en plein air en vond ook realisme belangrijker dan te proberen een moment te vangen op het doek.

Hij was gefascineerd door de beweging van lichamen en vooral van die van dansers. Zijn vele schilderijen met balletdanseressen laten dit goed zien.

Tegelijkertijd zie je in zijn schilderijen ook de donkere kant van de Parijse balletwereld in de 19e eeuw; de mannen die verschillende danseresjes als ‘beschermeling’ hadden. Eigenlijk was dit een vorm van prostitutie; gunsten in ruil voor seks.

Het schilderij L’Etoile (De ster, 1878) laat deze beide kanten van het ballet zien. Op de voorgrond zie je de prima ballerina. In een prachtige witte jurk staat zij in een bijna gewichtsloze pose, balancerend op één voet. In de coulissen zie je ook de andere danseressen van het corps de ballet, maar alle aandacht gaat naar de danseres op de voorgrond, in eenzame perfectie.

Tegelijkertijd zie je links in de coulissen de schim van een man staan, waarschijnlijk de ‘beschermheer’ van de prima ballerina, hij wacht tot de voorstelling klaar is en zij met hem mee naar huis kan.

Ik was op zoek naar een nieuwe poster voor in de lijst in de woonkamer. De Paul Klee die hier hing, had ik al bijna 15 jaar en die was ondertussen nogal verkleurd. Ik was op internet op zoek naar schilderijen van Degas en kwam toen deze tegen. 

En op het moment dat ik dit schilderij zag, herkende ik het, ik herinnerde me namelijk dat mijn opa en oma vroeger (en dan heb ik het over 35 jaar geleden) een afbeelding hiervan op de logeerkamer hadden hangen. Ik kan me verder absoluut niets herinneren van wat opa en oma aan de muur hadden hangen, maar deze prent heeft blijkbaar indruk op me gemaakt.
De keuze voor een nieuwe afbeelding bij mij in de woonkamer was dan ook snel gemaakt. 

Reacties

Populaire posts