Tentoonstelling: Prints in Paris 1900

Affiche tournee Le chat noir
Theophile Alexandre Steinlen 1896
Aan het einde van de 19e eeuw richten de kunstenaars in Parijs zich niet alleen op de traditionele technieken om te schilderijen, zij gebruikten ook houtsneden, lithografie en etsen om aan de nieuwste rage te voldoen: prenten.

Beroemde verzamelaars kochten prenten om ze in alle rust van hun studeerkamer te kunnen bekijken. Deze prenten werden bewaard in mooie mappen die er speciaal voor gemaakt werden. Bijzonder was het om een hele serie prenten aan te schaffen die bij elkaar hoorden omdat ze in de goede volgorde een verhaal vertelden of een thema verbeelden. Een beetje verzamelaar was bereid om tientallen francs te betalen voor een exclusieve print waar er maar een paar van bestonden of die door de kunstenaar met de hand was ingekleurd.

Maar ook als je arm was, kon je in Parijs genieten van deze nieuwe kunstvorm. In de straten waren prenten en affiches in overvloed te zien. Elke muur in Parijs was behangen met reclames voor allerlei artikelen, van wasmiddelen, tot fietsen tot voorstellingen in de Moulin Rouge. Om op te vallen moesten de makers van de prenten er dus voor zorgen dat ze meteen herkenbaar en kleurrijk werk leverden.

Bovendien waren er honderden tijdschriften en kranten in Parijs in die tijd (bijna 2700) die allemaal op wilden vallen in de kiosk.
Deze prenten werden zo geliefd dat ze zelfs van de muren afgehaald werden, maar al snel werd ook hier een gat in de markt gevonden: de affiches werden uitgebracht in speciale edities voor de verzamelaars.
Affiche voor café concert Le Divan Japonais
1893, Henri de Toulouse-Lautrec
In het van Gogh museum is nu een tentoonstelling gewijd aan deze kunstvorm, die ons niet alleen iets vertelt over de kunst van rond 1900, maar ook over het bruisende Parijs van die tijd. Het museum heeft zo’n 1800 prenten in het depot, maar ze worden zelden tentoongesteld vanwege de kwetsbare natuur van de prenten.

De tentoonstelling bestaat uit drie gedeeltes. Op de eerste verdieping zie je de prenten voor de rijken, de verzamelaars en de kunstkenners. Je ziet de bijzondere reeksen, de mooie edities en de parafernalia die horen bij deze hobby. Op de tweede verdieping zie je juist de affiches die het straatbeeld van Parijs kleurden.
De vertinner, Louis Robert Carrier-Belleuse 1882
(stel bekijkt de affiches aan de muur)
Mooi is de aandacht voor details in beide zalen en de sfeer die men heeft geprobeerd te recreëren. Beneden voelt het bijna als een rijke studeerkamer, met pluche bankjes waar je plaats kunt nemen om op je gemak wat prenten te bestuderen. Boven heb je houten bankjes en heb je muren vol kleurrijke affiches, die vaak bekend voorkomen omdat je die al heel vaak hebt gezien.

Op de laatste verdieping kun je zien hoe lithografieën, etsen en houtsneden worden gemaakt en ik kon alleen maar vol bewondering vaststellen hoeveel werk er in elke prent zit, welke techniek er ook gebruik werd.

De tentoonstelling Paris in prints 1900, van elitair tot populair is nog tot 11 juni 2017 te zien in het van Gogh museum in Amsterdam en het is opnieuw een tentoonstelling die heel erg de moeite waard is. 

Reacties

  1. Reacties
    1. Ja, dat is het ook. Ik was ook blij verrast over de grootte en de diversiteit van de tentoonstelling. Heel mooi.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts