Tentoonstelling: Prints in Paris 1900
Affiche tournee Le chat noir Theophile Alexandre Steinlen 1896 |
Aan het einde van de 19e eeuw richten de
kunstenaars in Parijs zich niet alleen op de traditionele technieken om te
schilderijen, zij gebruikten ook houtsneden, lithografie en etsen om aan de
nieuwste rage te voldoen: prenten.
Beroemde verzamelaars kochten prenten om ze in alle rust van
hun studeerkamer te kunnen bekijken. Deze prenten werden bewaard in mooie
mappen die er speciaal voor gemaakt werden. Bijzonder was het om een hele serie
prenten aan te schaffen die bij elkaar hoorden omdat ze in de goede volgorde
een verhaal vertelden of een thema verbeelden. Een beetje verzamelaar was
bereid om tientallen francs te betalen voor een exclusieve print waar er maar
een paar van bestonden of die door de kunstenaar met de hand was ingekleurd.
Maar ook als je arm was, kon je in Parijs genieten van deze
nieuwe kunstvorm. In de straten waren prenten en affiches in overvloed te zien.
Elke muur in Parijs was behangen met reclames voor allerlei artikelen, van
wasmiddelen, tot fietsen tot voorstellingen in de Moulin Rouge. Om op te vallen
moesten de makers van de prenten er dus voor zorgen dat ze meteen herkenbaar en
kleurrijk werk leverden.
Bovendien waren er honderden tijdschriften en kranten in
Parijs in die tijd (bijna 2700) die allemaal op wilden vallen in de kiosk.
Deze prenten werden zo geliefd dat ze zelfs van de muren
afgehaald werden, maar al snel werd ook hier een gat in de markt gevonden: de
affiches werden uitgebracht in speciale edities voor de verzamelaars.
Affiche voor café concert Le Divan Japonais 1893, Henri de Toulouse-Lautrec |
De tentoonstelling bestaat uit drie gedeeltes. Op de eerste
verdieping zie je de prenten voor de rijken, de verzamelaars en de
kunstkenners. Je ziet de bijzondere reeksen, de mooie edities en de parafernalia
die horen bij deze hobby. Op de tweede verdieping zie je juist de affiches die
het straatbeeld van Parijs kleurden.
De vertinner, Louis Robert Carrier-Belleuse 1882 (stel bekijkt de affiches aan de muur) |
Mooi is de aandacht voor details in beide zalen en de sfeer
die men heeft geprobeerd te recreëren. Beneden voelt het bijna als een rijke
studeerkamer, met pluche bankjes waar je plaats kunt nemen om op je gemak wat
prenten te bestuderen. Boven heb je houten bankjes en heb je muren vol
kleurrijke affiches, die vaak bekend voorkomen omdat je die al heel vaak hebt
gezien.
Op de laatste verdieping kun je zien hoe lithografieën,
etsen en houtsneden worden gemaakt en ik kon alleen maar vol bewondering
vaststellen hoeveel werk er in elke prent zit, welke techniek er ook gebruik
werd.
De tentoonstelling Paris
in prints 1900, van elitair tot populair is nog tot 11 juni 2017 te zien in
het van Gogh museum in Amsterdam en het is opnieuw een tentoonstelling die heel
erg de moeite waard is.
Lijkt me echt schitterend.
BeantwoordenVerwijderenJa, dat is het ook. Ik was ook blij verrast over de grootte en de diversiteit van de tentoonstelling. Heel mooi.
VerwijderenGroetjes,