Afscheid van een eindexamenklas
Dit jaar was ik voor het eerst mentor van een
eindexamenklas, een 5havo. Vorig jaar was ik hun mentor in 4H en nu nam ik ze
mee naar het laatste jaar.
Een bijzonder jaar, want alles wat de leerlingen
doen, draagt bij aan het eindexamen. Profielwerkstukken moeten worden
afgesloten, alle toetsen afgerond en ze moeten zich eigenlijk in september al
bewust zijn van het feit dat ze in mei eindexamen zullen doen.
Voor sommige leerlingen was dit laatste jaar een openbaring,
opeens zagen ze het licht en gingen ze werken, of ze konden de vruchten plukken
van jarenlang goed en gedegen werken.
In mei kwam het spannende moment dat ze in de grote gymzalen
hun examens maakten en daarna begon het grote wachten. Want je weet niet meteen
hoe je het hebt gedaan. Je kunt als leerling op internet je antwoorden
nakijken, maar dat is soms best heel lastig, zeker bij open vragen. En wat de
norm wordt, is ook altijd nog maar de vraag.
Pas als het CITO officieel de normen bekend maakt, kunnen de
echte cijfers worden uitgerekend. En dan komt het spannendste moment, het
bellen van de leerlingen.
Mijn collega mentor en ik zijn samen in een lokaal gaan
zitten en hebben om de beurt onze zakkers gebeld. Op die manier konden we
elkaar een beetje moreel steunen. Want dit zijn geen leuke telefoontjes.
Een
van mijn leerlingen had het absoluut niet verwacht en had zelfs het idee dat
het heel goed was gegaan. Om dan te moeten zeggen dat iemand kansloos is gezakt
(dus zonder dat er nog een herexamen mogelijk is), is heel hard. En absoluut
niet leuk.
Maar ook als het eigenlijk wel een beetje verwacht was, was
er natuurlijk wel hoop dat het misschien tĂłch nog goed was gekomen. En ook die
hoop moet je dan de kop indrukken.
Fijner daarna waren de telefoontjes waarin ik meteen kon
melden; ‘Ik wil je van harte feliciteren, want je bent geslaagd.’ Ik heb
gillende ouders gehoord, huilende meisjes (van opluchting) aan de lijn gehad en
stoere jongens die ondanks hun coolheid het toch wel heel spannend hadden
gevonden.
Het is een bijzonder moment om dit als mentor te mogen doen,
om het resultaat van zo’n grote mijlpaal te mogen mededelen. Want dit is een
moment, dat leerlingen zich zullen blijven herinneren.
Ik kan namelijk nog
levendig terughalen hoe ik zelf die ene middag zat te wachten, nu 24 jaar
geleden, tot mijn mentor zou bellen om te vertellen of ik het gehaald had of
niet.
Nu komt er nog Ă©Ă©n mijlpaal, de diploma-uitreiking. Mijn collega
mentor en ik zijn al druk bezig om te bedenken hoe we dat zullen vormgeven, om
ook hier een dierbare herinnering voor de leerlingen van te maken. Gelukkig
hebben we nog drie weken om daarmee bezig te zijn.
Volgende week zijn eerst nog de herkansingen en het is te
hopen dat de meeste leerlingen die een herkansing moeten doen, daarmee wel
zullen slagen. Voor de lieve schatten voor wie dit echt einde oefening was,
moeten we kijken naar het beste vervolgtraject. Het jaar overdoen, bij ons of
ergens anders of deelcertificaten in het VAVO halen, we moeten het goed
bespreken.
En daarna gaan de meesten de wijde wereld, om een studie te
volgen of andere ervaringen op te doen. Wij kunnen alleen maar hopen dat we ze
genoeg hebben meegegeven om ook hier hun weg in te vinden. Over het algemeen
zijn het leuke en sociale jonge mensen, waar we als maatschappij veel plezier
van zullen hebben. Het was een voorrecht om twee jaar lang hun mentor te zijn en ik zal ze missen.
Lijkt me best moeilijk inderdaad, en dat komt natuurlijk elk jaar weer!
BeantwoordenVerwijderenElk jaar opnieuw nemen we afscheid van de examenleerlingen, die vliegen het nest uit om het zo te zeggen. Voor mij als mentor was dit de eerste keer dat ik dit mocht doen. Bijzonder hoor.
VerwijderenGroetjes,