In het buitengebied, Adriaan van Dis
Een schrijver woont in een afgelegen dorp, ver van de
bewoonde wereld. Hij woont in het buitengebied. Hij woont daar idyllisch, met
zijn mooie spullen die hij in de loop der tijd heeft verzameld en zijn
herinneringen, een stel kippen en een paar geitjes en een prachtige tuin. Een
klein paradijs op het eerste oog, maar dat is het toch niet helemaal.
De schrijver voelt zich namelijk afgesneden van de wereld,
alsof hij geen aansluiting kan vinden.
Hij vindt troost in het schrijven van
zijn boeken, al is het natuurlijk maar de vraag voor wie hij die schrijft, voor
de wereld of gewoon voor zichzelf.
Hij probeert zijn depressie te verlichten met een Japanse
robot die zo is geprogrammeerd dat ze zich kan aanpassen, maar ze past zich zo
goed aan dat ze zelfs zijn destructieve en depressieve neigingen overneemt.
Geen goed gezelschap dus.
In de eerste instantie had hij binnen het dorp ook niet veel
contacten en daar heeft hij ook weinig behoefte aan. Maar langzamerhand raakt
hij toch betrokken bij her dorp. Een mens kan nu eenmaal niet volkomen op
zichzelf staan. Hij moet mee naar de culturele avonden die Claire organiseert
en is lid van de buurtapp zodat hij bericht krijgt als de pont niet vaart.
Hij
probeert de jongen Ronnie te helpen die opgroeit in een gezin aan de zelfkant
van de samenleving en die zijn frustratie uitleeft op onschuldige dieren. En
hij neemt een vluchteling van het nabijgelegen AZC in dienst als tuinman.
De schrijver hangt van goede bedoelingen aan elkaar, en
beseft tegelijkertijd dat al zijn daden voortkomen uit een positie van genoegzaamheid
en comfort. Bijna aandoenlijk probeert hij uit zijn comfortzone te komen en
contact te leggen met de asociale familie van Ronnie (lezen is voor homo’s) om
de jongen een kans te bieden, maar dat is tevergeefs.
Als de vluchteling, die zichzelf Victor noemt bij hem thuis theedrinkt, verstopt hij de zilveren koekjestrommel. Niet omdat hij bang is dat Victor die zal stelen, maar om minder rijk te lijken.
Als de vluchteling, die zichzelf Victor noemt bij hem thuis theedrinkt, verstopt hij de zilveren koekjestrommel. Niet omdat hij bang is dat Victor die zal stelen, maar om minder rijk te lijken.
Heel mooi weet Adriaan
van Dis het schuren tussen goed bedoelen en goed handelen aan te geven,
tussen contact leggen en echt contact hebben. Sommige stukken zijn te triest om
te lezen, terwijl andere hoofdstukken juist heel ontroerend zijn, zoals de
herinneringen aan zijn vriendin Rivka die hem als jongeman meesleepte naar
Parijs en inwijdde in de wereld van de bohemiens, maar die nu aan het einde van
haar leven is gekomen.
In het buitengebied
laat heel subtiel zien wat er mis kan zijn met de maatschappij tegenwoordig,
maar tegelijkertijd is het geen zwaar of depressief boek. Daarvoor zijn sommige
stukken te grappig in hun absurdheid en te herkenbaar. En daarvoor is het einde
te positief. Of positief is misschien te groot, hoopgevend is waarschijnlijk
beter.
Ik vind het moeilijk uit te leggen waarom ik dit boek zo
ontzettend mooi vond, ik vrees dat ik er in deze bespreking bij lange na geen recht aan doe, maar
ik kan alleen maar herhalen hoezeer ik hier van genoten heb. Niet omdat het groots en meeslepend is of omdat er heel veel gebeurt, juist niet. Maar precies in die kleine dingen en vooral omdat je zoveel van de schrijver in jezelf herkent. Ik vind Adriaan van Dis een bijzonder goed schrijver.
Uitgegeven in 2017 door uitgeverij Atlas/Contact
Bladzijdes: 140
Ja, hier verheug ik me ook ontzettend op!
BeantwoordenVerwijderenErg mooi vond ik het.
VerwijderenGroetjes,