De acht of negen levens van Stella Fortuna, Juliet Grames
Aan het begin van de 20e eeuw is het leven in een
klein dorp in Calabrië hard en moeilijk. De meeste mannen zijn landarbeiders
zonder eigen grond, die werken op het land van de landheer. De vrouwen werken
net zo hard mee, omdat rondkomen en
overleven een niet aflatende strijd is. Een strijd die mensen er twintig jaar
ouder uit laat zien.
Stella groeit hier op met haar moeder en haar broertjes en haar
zus. De band met haar zus is goed, Concettina en Stella zijn onafscheidelijk.
Stella is een opvallend meisje, ze is koppig en vastbesloten
en heeft een goed stel hersens. Helaas stelt het onderwijs in het dorp niks
voor en ze komt op haar negende van school zonder goed lezen en schrijven te
hebben geleerd. Ook spreekt ze bijna geen Italiaans, alleen Calabrees. Dit
weerhoudt haar er echter niet van om dromen te hebben en te hopen op een ander
leven.
Stella is ook een bijzonder meisje, want ze heeft
verschillende ongelukken die ervoor zorgen dat ze een aantal keren maar net aan
de klauwen van de dood wordt weggerukt. Deze gebeurtenissen zijn in de familie
overgeleverd, al weet na al die jaren niemand er het fijne meer van, zoals dat
in werkelijkheid ook gebeurt.
Hun vader Antonio is na de Eerste Wereldoorlog vertrokken
naar Amerika, om een beter leven op te bouwen. Aan zijn Italiaanse gezin laat
hij zich weinig gelegen liggen, maar uiteindelijk laat hij hen jaren later toch
overkomen. Vader Antonio is niet erg geliefd door zijn gezin, zijn woede-uitbarstingen
en gemene manier van doen leggen een zware tol op het hele gezin.
Het leven in Amerika is voor Stella en Tina (zoals Concettina
nu genoemd wordt) een hele verandering. Ze werken nu niet meer op het land om
kastanjes te pellen, maar in een fabriek en ze sparen om een huis te kunnen
kopen. Stella ruikt de vrijheid, maar niemand neemt haar uitspraak dat ze nooit
wil trouwen serieus. Ze probeert een hele tijd om een verloofde op afstand te
houden, maar de constante dwang die wordt uitgeoefend maken haar murw, zodat ze
toch toegeeft.
In de jaren die daarna volgen krijgt Stella een heel gezin
en neemt ze tegen wil en dank de positie van matriarch van haar moeder over.
Helaas gebeurt er ook iets waardoor de sterke band tussen de zussen definitief
verbroken wordt. Stella wil niets meer van haar zus weten en zal haar leven
lang niet meer tegen haar praten.
De acht of negen levens van Stella Fortuna is een
familieroman, maar is tegelijkertijd ook meer; het geeft een beeld van het
leven in Italië in de vroege 20e eeuw en hoe het leven voor de immigranten
was die naar Amerika kwamen. Bovenal is het een origineel en goed geschreven
verhaal.
Ik heb soms het idee dat veel Amerikaanse schrijvers allemaal
dezelfde cursus Creative Writing hebben gedaan en dat de opbouw van hun
verhaal altijd hetzelfde is. Om en om een hoofdstuk waarbij de tijden en de
twee personages (onderzoeker en familielid) keurig afgewisseld worden, en op
het einde worden alle losse eindjes weggewerkt.
Juliet Grames doet dit gelukkig niet, zij weet al die
valkuilen behendig te ontwijken en het resultaat is erg goed. Ze heeft het leven
van haar grootmoeder als basis gebruikt en enkele specifieke zaken overgenomen,
maar verder is het een roman, geen biografie. En dat is denk ik de juiste keuze
geweest, op deze manier heeft Juliet Grames de vrijheid om dingen in te vullen
en het verhaal zo te laten verlopen zoals ze wilde.
Mooi en erg goed vind ik de manier waarop er af en toe uitleg
gegeven wordt over de situatie in Calabrië, de manier waarop de mensen toen
woonden, het verloop van de Eerste Wereldoorlog voor Italië, de situatie van de
immigranten enzovoort.
Die schrijfster spreekt de lezers soms ook direct aan, soms
om commentaar te leveren, soms om alvast vooruit te wijzen. Dit is soms heel
grappig en werkt erg leuk. Bovendien kan er zo ook een deel van het verhaal
kort verteld worden, zoals wat er met alle kinderen van Stella gebeurt en waar
die terecht komen. Dit is een boek over Stella en niet zozeer over al haar
kinderen, dus op deze manier werd dat mooi opgelost.
Stella heeft geen mooi leven gehad en de vraag die ik mezelf
stelde was of het anders was gelopen als ze een betere opleiding had gehad. Had
ze dan de wel de mogelijkheden gehad om voor zichzelf een ander leven op te
bouwen, had ze dan de kans gehad om aan het huwelijk te ontsnappen? Ik kwam
eigenlijk tot de conclusie dat dit waarschijnlijk niet het geval was. In die
tijd, in het soort familie waar Stella leefde, kon niemand zich ook maar voorstellen
dat een meisje niet zou willen trouwen en dat ze, door wat ze had gezien en
meegemaakt, misschien vreselijk opzag tegen seks en het krijgen van kinderen.
Ze krijgt uiteindelijk een heleboel kinderen, maar Stella
doet niet heel erg aan opvoeden, haar kinderen groeien op, daar is het wel een
beetje mee gezegd.
De laatste jaren zijn extra triest, als Stella weinig mensen
meer herkent en haar zus niet meer wil zien. Als je leest hoe dat komt, is het
heel begrijpelijk, maar het blijft heel mooi in het midden of Stella’s idee klopt
of niet.
Tegelijkertijd had ik wel het idee dat er minder aandacht was voor de jaren nadat Stella getrouwd was, dat werd er soms wel heel snel doorheen gejast en een aantal gebeurtenissen vond ik wat te veel van het goede worden. Maar dan zijn een paar kleine zaken in een verder heerlijk boek, dat ik met heel veel plezier heb gelezen.
De schrijfstijl is mooi en origineel, de opzet van het boek werkt uitstekend, en de personages, vooral Stella zelf, gaan voor je leven. Het geheel is ontroerend en interessant en het laat je niet meer los. Dit is een boek dat je uit móet lezen als je er eenmaal in begonnen bent.
Tegelijkertijd had ik wel het idee dat er minder aandacht was voor de jaren nadat Stella getrouwd was, dat werd er soms wel heel snel doorheen gejast en een aantal gebeurtenissen vond ik wat te veel van het goede worden. Maar dan zijn een paar kleine zaken in een verder heerlijk boek, dat ik met heel veel plezier heb gelezen.
De schrijfstijl is mooi en origineel, de opzet van het boek werkt uitstekend, en de personages, vooral Stella zelf, gaan voor je leven. Het geheel is ontroerend en interessant en het laat je niet meer los. Dit is een boek dat je uit móet lezen als je er eenmaal in begonnen bent.
Originele
titel: The seven of eight deaths of Stella Fortuna (2019)
Nederlandse uitgave: 2019 door uitgeverij Luitingh-Sijthoff
Nederlandse vertaling: Tineke Funhoff
Bladzijdes: 441
Dank voor je mooie bespreking, die me echt nieuwsgierig maakt. Ik vind de kaft van dit boek wel erg zonnig, misschien wat te vrolijk voor een hard verhaal? Of misschien wilde de uitgever juist het contrast opzoeken? Dat kan natuurlijk ook!
BeantwoordenVerwijderenDe kaft is iets teveel citroenen uit het zuiden en is misschien niet helemaal passend bij het verhaal in het boek :-) Hoewel citroenen natuurlijk ook weer niet heel gezellig zijn.
VerwijderenGroetjes,
A ja, lemons en lemonade....
BeantwoordenVerwijderen