Drie historische romans van Stacey Halls
Ik houd van historische romans, maar zoals jullie weten ben ik ook kritisch. Naast een goed geschreven verhaal met geloofwaardige personages moet vooral de mentaliteit passen binnen de tijd van het verhaal.
Kortgeleden heb ik de Engelse schrijfster Stacey Halls ontdekt, van wie ik in korte tijd met heel veel plezier drie romans heb gelezen, die zich in verschillende periodes afspelen.
Hieronder drie korte besprekingen van haar romans:
The familiars (uitgegeven in 2019, geen Nederlandse vertaling, 366 bladzijdes)
In 1612 was er in Engeland in de streek Lancastershire een groot heksenproces, waarbij de zogenaamde Pendle-witches werden berecht en uiteindelijk opgehangen.
Fleetwood Shuttleworth is nog maar 17, maar is de echtgenote van een rijke en machtige landheer in deze streek. Zij heeft al drie miskramen achter de rug en is opnieuw zwanger, hopelijk van de langverwachte en nodige erfgenaam. Dan leest ze een brief van een arts die aan haar echgenoot bericht dat ze waarschijnlijk haar derde zwangerschap niet zal overleven.
Fleetwood neemt een vroedvrouw in dienst, Alice Gray, die ze vertrouwt en die voor haar van kruiden medicijnen maakt, zodat ze zich beter voelt. Maar dan blijkt dat Alice ook beschuldigd wordt van hekserij. Oude huisvriend en vertrouweling Roger Nowell is de plaatselijke magistraat hem is er alles aan gelegen om zoveel mogelijk heksen voor het gerecht te slepen. Van hem is dus geen enkele hulp te verwachten. Kan Fleetwood haar vriendin redden van de galg, terwijl ze zich ook zorgen maakt over haar huwelijk en haar kind?
Heel goed worden hier de historische personages gebruikt en neemt Stacey Halls de ruimte die ze heeft in de delen van de geschiedenis die we niet weten om die in te vullen met een mooi en meeslepend verhaal. Ongelofelijk interessant stukje geschiedenis, maar vooral een zeer goed geschreven verhaal met aansprekende en fijne hoofdpersonen. Je ziet hoe Fleetwood het heft in eigen handen moet nemen, en groeit in haar rol als echtgenote van een landheer in die tijd. Dit is geloofwaardig en goed gedaan.
De vondeling (The foundling, 2020) (The House of Books 2020, vertaling door Els Franci-Ekeler, 317 bladzijdes)
Dit verhaal speelt zich af in de 18e eeuw. De Londense garnalenverkoopster Bess is ongetrouwd zwanger geraakt en in haar armoedige omstandigheden heeft ze weinig keuze dan haar kind meteen na de geboorte op te geven aan het Vondelingentehuis. Deze instelling neemt kinderen aan, die goed worden verzorgd en worden opgeleid om uiteindelijk te kunnen werken. Zes jaar lang klampt Bess zich vast aan het idee dat ze ooit haar kind zal kunnen ophalen en spaart ze om het kostgeld te kunnen terugbetalen.
Als ze echter haar kindje gaat ophalen, blijkt dat haar dochtertje al is opgehaald. Een dag nadat ze was afgeven, heeft haar moeder, Bess, haar weer meegenomen. Bess weet echter dat zij dit niet is geweest, maar wie heeft dan haar dochtertje meegenomen?
Aan de andere kant is er het verhaal van Alexandra, die al jarenlang haar woning niet heeft verlaten, en zelfs dochtertje niet naar buiten laat gaan.
De komst van een nieuw kindermeisje in dit gezin zorgt ervoor dat alles in een stroomversnelling komt.
Spannend, interessant en het 18e eeuwse Londen komt moeiteloos tot leven in deze roman. Het einde is bovendien zo dat je heel tevreden het boek weer weglegt.
Mrs. England (nog niet vertaald in het Nederlands) (uitgegeven in 2021, bladzijdes: 424)
In 1904 is Ruby May afgestudeerd aan het opleidingsinstituut Norland, dat de beste Nanny's aflevert. Norland Nannies zijn hoog opgeleid en hebben de moderneste ideeen over hygiene en kinderopvoeding, waarbij bemoediging belangrijker is dan discipline.
Haar huidige werkgevers gaan echter naar de Verenigde Staten en Ruby kan hen om persoonlijke redenen niet volgen. Om snel weer aan het werk te kunnen, neemt ze een betrekking aan bij de familie England, in het verre Yorkshire.
In een afgelegen huis moet Ruby de zorg voor vier kinderen op zich nemen en de gewoontes van een nieuwe familie leren kennen. Meneer England is charmant en vriendelijk en betrokken bij zijn kinderen. Mevrouw England is echter afwezig en lijkt de helft van de tijd de boel niet helemaal op een rijtje te hebben. En waarom wordt haar slaapkamerdeur 's nachts afgesloten? En waarom heeft ze de brieven bestemd voor Ruby achtergehouden?
Langzamerhand komt Ruby erachter dat de zaken in het huis toch een beetje anders zijn dan zij aanvankelijk dacht, met alle gevolgen van dien.
Het boek komt langzaam op gang, maar ik vond de opbouw van sfeer goed in elkaar zitten. De moderne lezer zal snel door hebben wat er aan de hand is, maar de naĂŻeve Ruby in 1904 heeft dat nog niet en ook dat is goed gedaan.
Kortom
In deze drie boeken komen universele thema's naar voren als angst, gaslighting, mishandeling, ontrouw, moederliefde, de gevolgen van trauma's enzovoort. Maar Stacey Halls maakt nergens de vergissing deze thema's te modern te benaderen. Een personage in de 18e eeuw zou het niet over een emotioneel trauma hebben, en dat gebeurt ook niet in haar boeken.
Daarbij weet ze genoeg details te geven om de wereld die ze beschrijft in al deze drie tijdsperiodes moeiteloos tot leven te wekken, zonder dat dit het verhaal in de weg staat. Historische personages of gebeurtenissen verlenen een echtheid en een geloofwaardigheid aan de verhalen, terwijl ze de leemtes invult zoals een romanschrijfster dat kan, maar opnieuw heel geloofwaardig omdat dit naadloos gebeurt.
Ze schrijft uitstekend en de opbouw van de plots zit goed in elkaar, en de verhalen zijn spannend en mooi.
Kortom, ik kan haar boeken alleen maar aanbevelen!
Reacties
Een reactie posten