Een beetje ontspanning

Een van de leuke dingen op de school waar ik werk is dat er in de 2e en 3e periode voor leerlingen de gelegenheid is om een apart soort les te volgen, drie weken achter elkaar een uurtje. Deze plus uren worden docenten gegeven, die hierin hun eigen ideeën kunnen volgen. Zo is er een docente beeldende vorming die dat uur knutselen geeft, worden er Franse chansons gezongen, lessen over emotionele intelligentie gevolgd en bij mij kunnen de leerlingen terecht voor yoga, meditatie en ontspanning.

Ik ben natuurlijk geen yogadocent, dus de oefeningen die ik met de leerlingen doe zijn heel simpel, en bovendien moeten we oppassen met uitglijden omdat we geen matjes hebben maar handdoeken, maar het geeft wel een beetje een indruk.

Waar het vooral om gaat, en waar de leerlingen erg van genieten, is het mediteren en daarna de ontspanning. In de drukke schooldag is dit een moment waar ze even alles los kunnen laten. Mediteren lijkt ze moeilijk, maar als we het doen, gaat het ze toch vrij gemakkelijk af en de meesten zijn verbaasd als ik vertel dat ze tien minuten (of langer) hebben gemediteerd.

Nog fijner is de ontspanning aan het einde. Meestal komen ze met de vraag of de ontspanning de volgende keer nog langer kan duren (en dat doe ik dan ook).
Ik doe de gordijnen dicht, de leerlingen maken het zich gemakkelijk en het volgende kwartier verloopt in stilte. Alleen ademhalen en ontspannen. De eerste minuten praat ik nog en geef ik suggesties (je rechterbeen voelt zwaar en ontspannen), maar daarna houd ik mijn mond en is er niets te horen, behalve zwakke geluiden van buiten en de ademhaling van de twaalf leerlingen die op de grond liggen.

Ik vind het heerlijk om te zien hoeveel effect dit op ze heeft. Komen ze giechelig en druk binnen, onveranderlijk gaan ze rustig en kalm weer naar buiten als het uur is afgelopen. De meesten geven aan dat ze er echt baat bij hebben en de meesten zeggen ook dat ze dit het liefst elke dag zouden willen. Nu weet ik ook dat voor de meesten het ook ophoudt op het moment dat ze het lokaal weer uitlopen, maar ik hoop toch de keren dat ze bij mij komen voor de ontspanning, ze daar baat bij hebben. Al is het maar voor die dag.

Reacties

  1. Dag Bettina! Supergoed dat je dit doet. Ik denk echt dat het belangrijk is om deze vaardigheid van jongs af aan mee te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het vooral leuk dat ik de verandering zo zie bij ze.
      Er is een collega die echt een yogadocentenopleiding volgt en die geeft elke week een uur yoga, ik geef vooral aandacht aan de meditatie en de ontspanning.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts