Polare?

De crisis blijft voortduren, hoewel er zat economen en mensen met verstand van zaken zeggen dat het einde in zicht is. Voor een aantal bedrijven lijkt de opleving in de economie, als die er inderdaad spoedig aankomt, toch te laat te komen. Het Tropenmuseum heeft het moeilijk, Siebel is failliet, Felix Meritis is failliet en Polare schijnt er ook niet ver vandaan te zitten.

Vroeger had je in steden mooie, grote boekwinkels. Bekende boekwinkels met namen die de klanten wat zeiden. Scheltema in Amsterdam, Donner in Rotterdam en Broerse in Utrecht om een paar boekhandels te noemen waar ik zelf regelmatig kwam. Toen heeft iemand in zijn of haar wijsheid besloten dat al deze winkels samen moesten onder de noemer Selexyz. Selexyz ging echter failliet, maar kon na een fusie met de boekhandels van De Slegte verder onder de naam Polare.

Hier in de stad is die fusie goed gegaan. In een nieuw pand, op een hoek, zaten ze op een goede plek. Het was een fijne winkel met vriendelijk en servicegericht personeel en de winkel zelf deed ook prettig aan. Het leek er ook op dat er veel bezoekers waren, de winkel was nooit leeg.
Het was een winkel die uitnodigde tot snuffelen, tot langzaam rondlopen en af en toe een boek oppakken dat mijn aandacht trok. Bijna zonder uitzonderling liep ik met een boek (of twee) weer naar buiten na een bezoek. En niet eens altijd met boeken die ik van plan was te kopen. Vaak liep ik namelijk tegen boeken aan die ik niet kende, maar die me wel interessant en mooi leken. Dat is het leuke van rondsnuffelen in een boekhandel, je komt boeken tegen waarvan je niet wist dat je ze wilde hebben.
Nadat de goede boekhandel bij mij in het dorp failliet was gegaan en die plek was ingenomen door een winkel waar ik niet snel boeken koop, kocht ik vooral bij de Polare in de stad.

Enfin, de toekomst ziet er somber uit. Problemen met het Centraal Boekenhuis, en de winkels in Nederland zijn al een tijdje dicht. Wat er gaat gebeuren is onduidelijk. Een doorstart? Een paar (of alle) boekwinkels open onder zelfstandig beheer? Ik hoop het laatste. Het zou toch te verschrikkelijk zijn als een grote stad als waar ik woon geen enkele grote boekhandel meer overheeft en de AKO op het station de plek is waar je nog het beste terecht kunt? Het zou toch verschrikkelijk zijn als grote namen als Scheltema, Donner en Broerse en al die andere 17 die ik niet ken voorgoed uit het straatbeeld zouden verdwijnen?
Ik heb geen idee wat er gaat gebeuren, maar ik houd mijn hart vast.

Reacties

  1. Scholtens in Groningen, de Tille in Leeuwarden ... Het ergste vind ik dat de oude De Slegte in Groningen is opgedoekt. Een verrukkelijke sluip- en snuffelwinkel over verschillende panden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De naam Scholtens ken ik ook wel.
      Het is te verschrikkelijk voor woorden, waar en hoe is dit zo ontzettend mis gegaan?

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts