Het onbekende kind, Donna Leon

Commissario Guido Brunetti krijgt op een mooie herfstdag een telefoontje van zijn vrouw Paola. De wat achterlijke man die bij de stomerij werkte is plotseling overleden. Een overdosis slaapmiddelen, zoals blijkt, maar was dit een ongeluk of iets anders? Brunetti onderzoekt de zaak en komt erachter dat de man Davide heette. Maar ook merkt hij dat nergens iets over de overleden man te vinden is, in geen enkel dossier en in geen enkele administratie komt hij voor.

Brunetti vindt het zo verschrikkelijk dat iemand eigenlijk officieel niet heeft bestaan en altijd onzichtbaar is gebleven, dat hij zich in de zaak vastbijt. Welke rol speelde de moeder van Davide, welke connectie is er met de rijke familie Lembo, waarom kon Davide niet praten en hoe en waarom is hij gestorven?
Langzaam komt Brunetti achter de waarheid die veel naarder is dan hij had kunnen denken.

Ik heb het al wel vaker gezegd, de boeken van Donna Leon lees je vooral om de sfeer. Om de schoonheid van Venetië en de eigenaardigheden van Italië. Om de lichte maatschappijkritiek en de vermeldingen van heerlijke maaltijden.

Brunetti zelf is een fijne, fatsoenlijke en intelligente man. Zijn gezin is wat irritant, maar in dit boek valt het mee, al mogen de scènes die duidelijk maken hoe leuk en intelligent en intellectueel ze zijn wel achterwege blijven.

Het onbekende kind snijdt een naar thema aan, maar doet dit eigenlijk heel bedekt. Geen gruwelijke details of uitgesponnen narigheden, maar juist daarom des te krachtiger.

Politieonderzoek in de boeken van Donna Leon bestaat vooral uit praten met mensen, de gedachten van Brunetti en zijn filosofische mijmeringen terwijl hij door de stad loopt of zich met de boot laat vervoeren. Daar moet je van houden, maar in dit geval is Het onbekende kind wat mij betreft weer een heel sterk en goed geslaagd verhaal in deze serie.

Originele titel: The golden egg
Gepubliceerd in 2013
Nederlandse uitgave 2014 door uitgeverij Cargo/De bezige bij
Nederlandse vertaling: Theo Scholten
Bladzijdes: 300

Reacties

  1. Ik heb er alweer zin in! OK het is misschien geen grote literatuur, maar ik blijf fan van Donna Leon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is weer een heel goede in de serie, ik vond het echt een heerlijk boek. Ik ben ook fan!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Ik wil al heel lang een boek van Leon lezen, om de een of andere reden is het er nog nooit van gekomen. Nu ik je recensie lees toch snel eens tijd maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan ze echt aanraden, zeker als je houdt van een fijne thriller met veel (Italiaanse) sfeer. Commissario Brunetti is een geweldige hoofdpersoon!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts