La Piovra (1984-1999)

Michele Placido speelt in de eerste vier seizoenen van deze serie commissario Corrado Cattani. Hij wordt naar Palermo gestuurd om de maffia te bestrijden, maar dit kost hem zijn familie en uiteindelijk zijn eigen leven.

Het is een ongelijke strijd, want elke keer als de politie denkt dat ze ergens achter zijn of als iemand wil praten, is de maffia hen elke keer een stap voor. Duidelijk wordt ook hoe allerlei politici en bankiers en advocaten verbonden zijn met de maffia, niet altijd geheel vrijwillig, maar vaak ook wel.
De maffia wordt hier dan ook niets voor niets La piovra genoemd, de octopus, omdat haar tentakels overal in de hele samenleving aanwezig zijn en er geen ontsnappen aan is.
In serie 5 en 6 is de hoofdrol overgenomen door Vittorio Mezzogiorno die Inspecteur Davide Licata speelt. Niet gemakkelijk om de schoenen van Michele Placido te vullen, maar hij doet het heel goed. Andere geweldige rollen waren van Patricia Millardet als rechter Silvia Conti en vooral Remo Girone als maffiabankier Tano Carridi blijven je bij. Bruno Cremer als Espinoza is ook fantastisch, al kon ik hem daarna nooit meer in een andere rol zien.

Ik weet nog dat ik toen ik jong was de serie samen met mijn moeder keek toen deze op de Nederlandse televisie kwam. Ik heb toen zeker niet alles gezien, daar was ik te jong voor en ik zal ook zeker niet alles gesnapt hebben, maar ik kon me wel het machteloze gevoel herinneren elke keer als de maffia de politie weer uit handen wist te blijven, door net weer iemand te vermoorden of iets anders vreselijks te doen.

Een aantal jaren geleden vond ik de serie op dvd, en dit was de eerste serie die ik helemaal heb aangeschaft.

Het eerste seizoen is niet van heel goede beeldkwaliteit, maar dat wordt in de volgende series wel beter. Ik weet niet precies waar dit door komt, misschien omdat het de eerste serie al dertig jaar oud is ondertussen?

Het maakt niet uit; het acteerwerk, de verhaallijnen en de prachtige muziek van Ennio Morricone maken van La Piovra elke keer opnieuw een plezier om naar te kijken.
Corrado Cattani en Silvia Conti
(en ja, hier komen de namen van mijn katten vandaan)

Reacties

  1. 30 jaar geleden! Ben ik al zo oud? Ja, kennelijk wel. Dat moet in de tijd geweest zijn dat we van ons pas verdiende geld net onze eerste kleurentelevisie hadden gekocht. Hoe dan ook, ik zat bij iedere aflevering aan de buis gekluisterd. Geweldige serie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel he? Het heeft ook een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Zelfs zo dat ik dus jaren later de serie heb gekocht en sommige scenes me letterlijk kon herinneren.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Hallo Bettina,
    Ik kan me nog goed herinneren dat we samen naar deze serie keken. Spannend en interessant en geweldige acteurs. Ik kijk uit naar je andere artikelen over de maffia
    Groetjes. Mamma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, zelfs al was ik nog erg jong, ik was toen al gegrepen door deze serie. Mooie herinnering ook!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts