Meester Mitraillette, Jan Vantoortelboom

David Verbocht is een jonge onderwijzer, die zijn eerste baan krijgt als dorpsonderwijzer in een klein dorpje nabij Ieper. Acht boerenjongens heeft hij in zijn zesde klas, en David heeft het er niet altijd gemakkelijk mee. Hij probeert de jongens niet alleen kennis mee te geven, maar ze ook een beetje op te voeden, al gaat hij daarbij ook wel eens enorm de mist in.

Aansluiting in het dorp heeft hij niet. De stugge boeren wantrouwen hem en dat hij niet katholiek is en nooit naar de Mis gaat, neemt de pastoor ook al niet voor hem in. David maakt lange wandelingen in de natuur om het dorp heen, net zoals hij vroeger deed met zijn broertje Henri. Maar nu krijgt hij gezelschap van zijn leerling Marcus, die net als David houdt van lezen en de natuur en wiens gevoelige natuur niet past bij zijn ruwe klasgenoten of botte vader.

Dan gebeurt er iets en David komt in de gevangenis terecht, om als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt naar het front te worden gestuurd. Uiteindelijk zal hij sterven, niet door de kogels van de vijand, maar door het vuurpeloton.

In Meester Mitraillette wordt het verhaal mooi opgebouwd, langzaam kom je erachter wat er gebeurd is in het gezin waar David is opgegroeid, wat er met Marcus is gebeurd en wat David doet om veroordeeld te worden tot het vuurpeloton. Het verhaal haast zich niet, bijna langzaam stap je met David voort over de landweggetjes.

De oorlogshandelingen krijgen niet heel veel plaats, maar daar draait het dan ook niet om. David’s handelen heeft niets met de oorlog te maken, al is de oorlog wel de reden voor de straf die hij krijgt opgelegd. Meester Mitraillette is een verhaal over spijt, over schuld, over hoe mensen reageren op verlies, maar vooral over allerlei soorten liefde. Broederliefde, verboden liefde, romantische liefde, de erotische aantrekkingskracht van je eerste liefde of je grote liefde. 

Dit is een boek dat je vrij snel leest, maar dat je niet snel vergeet. Lang blijven er nog scènes in je hoofd zitten en pas achteraf begon ik steeds meer parallellen te zien tussen Henri en Marcus en de situatie toen en later. De bedrieglijke eenvoud van het verhaal en van de manier van vertellen blijken heel wat meer lagen te verbergen dan ik bij de eerste lezing zag. Dat is voor mij een reden om een boek te waarderen en ik kan iedereen alleen maar aanraden; 'Lees het zelf'. 

Uitgegeven in: 2014, uitgeverij Atlas contact
Bladzijdes: 271

Reacties

  1. Wat een mooie bespreking. Ik had het boek al in de bestsellerlijsten gezien, wat ik niet automatisch een aanbeveling vind, maar ik denk dat dit wel een boek voor mij is gezien de thematiek en het tempo, dus ik ga het meteen op mijn verlanglijstje zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het vooral zo mooi dat het in het begin lijkt of het heel gemakkelijk wegleest, en dat doet het ook, maar dat naarmate je er meer over denkt, je ook meer lagen ziet.

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Dank je voor de mooie bespreking, Bettina. Groet, Jan Vantoortelboom

      Verwijderen
    3. Wat leuk dat je een reactie achterlaat.
      Je hebt een prachtig boek geschreven, Jan, ik kan niet anders zeggen. Dank je wel.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts