La musica della maffia, il canto de malevita

In 2000 is er een omstreden cd uitgekomen. Op het eerste gehoor lijkt het vol te staan met lekkere Italiaanse volksmuziek,maar als je goed naar de tekst luistert (moeilijk omdat het veel in dialect is, maar er zijn vertalingen op internet te vinden) dan hoor je dat ze gaan over moord, over eer, over de noodzaak om je mond te houden en hoe lastig het kan zijn in de gevangenis.

Op deze La musica della maffia, Il canto di malavita (liederen van het slechte leven) staan de liederen die gezongen worden door de maffia, of liever: door de ‘Ndrangheta uit CalabriĂ«, bij bruiloften en partijen en heugelijke momenten zoals wanneer iemand uit de gevangenis komt.
Sommigen noemen een cd zoals deze een uniek stuk muziek geschiedenis, maar in Italie is deze cd verboden, omdat in deze liederen de maffia en de levensstijl van de maffia verheerlijkt wordt.

Reacties

  1. Hoi Bettina, ik heb deze cd en zijn opvolger "OmertĂ , onuri e sangu, la musica del mafia volume 2" ook. Leuke muziek (als je niet weet dat het mafialiederen zijn!). Overigens zit bij mij bij beide cd's een tekstboekje met behalve de Italiaanse tekst ook de Nederlandse vertaling, bij deel 2 ook een vertaling in het Engels, Duits en Frans. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Erik, voor deze nuttige aanvulling. Ik wist niet dat er een tweede cd was.
      Van het boekje wist ik ook niet, maar dat komt denk ik omdat ik een tweedehands exemplaar heb, het boekje is daaruit verdwenen!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Leuk idee, die maffiaweek! Veel tijd in gestoken, mooi resultaat.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Wim, ik heb er ook ontzettend veel plezier in gehad om dit te bedenken en te schrijven.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts