woensdag 14 mei 2014

10 minder leuke en 13 leuke dingen in het onderwijs

Minder leuke dingen

  • Een week hebben met én elke dag rapport vergaderingen tot laat in de middag én twee dagen Open dag. Aan het einde van zo’n week ben je gesloopt.
  • Altijd te weinig taakuren krijgen voor de taken die je moet doen, waardoor je structureel te veel doet.
  • Een leerling die, ondanks allerlei hulp, nog altijd dikke onvoldoendes haalt voor toetsen omdat hij of zij eigenlijk gewoon geen inzicht heeft.
  • Een stagiair begeleiden waar elke les de soep in draait. Frustrerend voor alle partijen.
  • Een leerling die, ondanks alle aansporingen en capaciteiten om het goed te doen, het gewoon niet doet.
  • Correctiewerk, altijd vervelend. Een so’tje is zo te doen, maar toetsen zijn een ander verhaal. Zeker omdat bij mijn vak, geschiedenis, er eigenlijk alleen open vragen zijn en bijna elke leerling ontzettend veel opschrijft.
  • De meeste vergaderingen en studiedagen. De meeste hiervan kosten tijd, maar leveren geen donder op.
  • Sommige ouders van leerlingen.
  • In je lokaal komen en erachter komen dat de college die daarvoor in je lokaal zat er een zooitje van heeft gemaakt en dit niet heeft opgeruimd.
  • In een ander lokaal dan gebruikelijk zitten en geen stiften of papier kunnen vinden omdat de collega van wie het lokaal is dat allemaal heeft opgeborgen achter slot en grendel.
Leuke dingen
  • Leerlingen! Met al hun kuren en streken en gekkigheden.
  • De meeste collega’s. Met al hun kuren en streken en gekkigheden.
  • Een mentorleerling kunnen helpen met iets praktisch, zoals vakkenkeuze of bij een probleem met een andere docent.
  • Een leerling die het moeilijk heeft een beetje kunnen bijstaan. Als is het maar door even aandacht te geven en te zeggen dat je er voor hen bent.
  • Zien dat een leerling na extra hulp inderdaad vooruit gaat voor je vak en betere cijfers kan halen.
  • Een ouderavond met constructieve gesprekken waar je praktische afspraken maakt.
  • Een eigen lokaal met een mooi uitzicht (ik kijk uit op water, absoluut prachtig)
  • Fijne gesprekken op de Open dag met ouders en toekomstige leerlingen, goede informatie geven zodat de keuze hopelijk iets gemakkelijker wordt.
  • De lesjesmiddag voor basisschool leerlingen om ze een idee te geven van wat ze volgend jaar te wachten staat.
  • Leerlingen die je in de brugklas hebt gehad eindexamen zien doen.
  • Een klas die helemaal in het onderwerp zit en enthousiast aan een opdracht bezig is.
  • Leerlingen die keer op keer in je daltonuur komen, al krijgen ze niet eens les van je.
  • Een stagiair die je ziet groeien voor de klas en die steeds beter wordt. Geweldig om te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...