Caravaggio (2007)

Tijdens mijn bezoek aan Napels in mei kwam Caravaggio weer onder mijn aandacht en ik was dan ook erg blij om te ontdekken dat er een Italiaanse film over hem is gemaakt. Natuurlijk is zijn leven vaker verfilmd, maar ik had vooral belangstelling voor de Italiaanse versie uit 2007.

Hierin speelt Alessio Boni (Matteo in La meglio gioventu) de hoofdrol en hij weet Caravaggio heel erg goed te treffen. Niet alleen wat uiterlijk betreft lijkt hij er enorm veel op, ook zijn karakter wordt goed duidelijk.

Caravaggio, de man met het korte lontje die zich maar al te snel in zijn eer aangetast voelde, die kritiek op zijn werk niet kon verdragen en die zichzelf soms erg in de weg zat en mensen die hem steunden tegen zich in het harnas joeg.

Tegelijkertijd iemand die zijn vrienden trouw was, opkwam voor rechtvaardigheid en zich bijvoorbeeld heel erg druk maakte over de onrechtvaardige terechtstelling van Beatrice Cenci.

Iemand die trouw bleef aan zichzelf, tegen de heersende mening in zijn eigen stijl vond en behield. Zo werkte hij met modellen en schilderde hij wat hij zag, ondanks dat in die tijd veel mensen vonden dat kunst iets verhevens moest zijn en je de werkelijkheid mooier moest maken.

Het verhaal begint met een stervende Caravaggio die in 1610 terugkeert naar Rome vanaf Sicilië en flarden van zijn leven overdenkt.

We zien zijn aankomst in Rome en het eerste moeilijke begin daar, hoe hij vriendschap (en soms iets meer)) sloot met met onder andere Mario Minniti en Onorio Longhi, en de steun kreeg van Kardinaal del Monte. Belangrijke momenten zijn de terechtstellingen van Beatrice Cenci en Giordani Bruno, die diepe indruk op Caravaggio maakten.
Zelfportret. Alessio Boni als Caravaggio
Heel belangrijk zijn natuurlijk de verschillende meesterwerken die hij schilderde en hoe die tot stand kwamen. Dit hebben ze in de serie heel bijzonder gedaan doordat de mensen in de serie heel erg veel op de werkelijke schilderijen lijken. De casting is in dat opzicht onovertroffen! Ik vond het prachtig om te zien hoe Caravaggio zijn schilderijen opzette en begrijp nu nog beter wat hij met sommige werken wilde overbrengen.
Caravaggio schildert Jongen met een fruitmand (1593)
Alessio Boni als Caravaggio, Paolo Briguglia als Mario Minniti
Helaas moest Caravaggio Rome ontvluchtten nadat hij iemand had vermoord, kwam via Napels terecht op Malta waar hij een ridder in de Maltezer orde werd, omdat alleen zo het doodsvonnis opgeheven kon worden. Helaas was Caravaggio weinig rust gegund en moest hij verder vluchten naar Sicilië. Rome zou hij echter nooit meer zien, hij overleed op weg terug naar Rome, veel te jong.

Deze film heeft prachtige muziek, mooie kostuums en brengt de 15e eeuw tot leven. Het is echt een feest om naar te kijken. Ik begrijp dat de oorspronkelijke versie zes uur duurde, die teruggebracht zijn tot 130 minuten. Dat is jammer, want ik had met alle liefde zes uur naar deze film gekeken. Ik heb gehuild om het einde, ondanks dat ik wist dat hij natuurlijk dood zou gaan, maar ik zat er helemaal in.

Er is alleen een Italiaanse versie met Engelse ondertiteling verkrijgbaar, maar laat dat niemand tegenhouden. Caravaggio is een heerlijke besteding van je tijd.

Reacties

  1. Hoi Bettina, een mooie bespreking! Ik ga kijken of ik de dvd kan vinden op marktplaats. Er is volgens mij bij Taschen ook een heel groot (en duur) boek verschenen over Caravaggio. Misschien leuk voor jou om eens te bekijken.
    Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt, Erik! Ik ken dat grote boek, maar dat is me helaas wat te duur, maar wie weet wat er ooit eens mogelijk is!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts