STRAAT museum voor Street art en graffiti

Op het NDSM-eiland in Amsterdam is een museum waar ik nog nooit van had gehoord, maar waar ik in de vakantie bij toeval terecht kwam. 
Het gaat om STRAAT, museum voor Street art en graffiti

Vroeger dacht ik dat graffiti alleen maar het spuiten van teksten was, op plekken waar dit niet hoorde. Meer vandalisme dan kunst. Dit is natuurlijk een onderdeel, maar graffiti en street art vormen een veel groter geheel. 

Het komt al tientallen jaren voor en er zijn kunstenaars die met bijzondere tekeningen juist kritiek geven op de maatschappij of hun cultuur in het zonnetje zetten. Sommige graffiti bestaat inderdaad alleen uit een korte tag (een handtekening) , maar er zijn ook grote werken die met veel kunstzinnige techniek en artistiek talent gemaakt worden. 

Ik vond de expositie fenomenaal. Ik vind niet elk kunstwerk even mooi, maar zelfs bij de werken die me minder aanspraken of die ik wat luguber vond, kon ik het vakmanschap waarderen en de overweldigende grootte van het werk. 


Het STRAAT-museum is gevestigd in een oude scheepsbouw-loods, dus de industriële en bijna gritty achtergrond is perfect voor de werken die hier hangen. Ik houd van het contrast tussen de kunst en de industriele restanten in de loods, iets dat bijvoorbeeld ook zo goed werkt in het Museo Centrale  Montemartini in Rome, dat gevestigd is in een oude electriciteitscentrale. (hier)



In het STRAAT museum kijk je je ogen uit, want er hangt nogal wat. Er zijn meer dan 150 grote kunstwerken van zo'n 130 kunstenaars van over de hele wereld hier te zien. Vele van de werken zijn speciaal voor dit museum gemaakt, en daarmee heel uniek. In de grote ruimte hangen de werken overal, ook meer bovenin de loods en niet alleen op ooghoogte, zodat je om je heen blijft kijken. 
Sommige werken zijn heel figuratief, andere juist abstract of surrealistisch, bijna elke kunststijl is hier wel vertegenwoordigd. Bovendien vond ik heel vaak humor in de werken, zeker waar een boodschap overgebracht werd. 




Zeer interessant is dat het museum street art in een context plaatst, zodat je weet waar het vandaan komt en hoe het zich heeft ontwikkeld. Ik kwam er dus bij toeval terecht, maar dit was wel een heel gelukkig toeval. Ik was echt onder de indruk van dit museum en vond het zeer de moeite waard. 






Praktische informatie 
Jammer genoeg kun je hier (nog) niet met je museumjaarkaart terecht, maar hopelijk komt dat later. Toegangsprijs is 17.50 voor een volwassene, maar er zijn lagere prijzen voor studenten etc. Bekijk hiervoor de website: HIER.

Je komt er door vanaf het centraal station in Amsterdam de pont naar het NDSM eiland te nemen (F5, paars). Overdag gaat de pont om het half uur en de overtocht is minder dan 10 minuten. Het museum is ongeveer 3 minuten lopen van de pont. 



Reacties

Populaire posts