Tentoonstellingen: Mous en Magnum in FOAM

Klein deel Blessings from Mousghanistan
In fotografie museum FOAMin Amsterdam draait alles om fotografie en op dit moment zijn er drie verschillende tentoonstellingen te zien, namelijk  Blessings from Mousghanistan door Mous Lamrabat, Open for business: Magnum Photographers on commission en een tentoonstelling over Surinaamse trouwportretten

In Blessings from Mousghanistan staat het kleurrijke en gestyleerde werk van de fotograaf Mous Lamrabat centraat. Mous is geboren in 1983 in Marokko en is autodidact. Er is echter niks amateuristisch aan zijn werk als je dat misschien zou denken, want elke foto is een weelde van kleuren, heeft strakke lijnen en een diepere boodschap. 

Mous Lamrabat creëert in zijn foto's een combinatie van werelden, van culturen en zet daarmee de kijker aan het denken over mensenrechten en vrouwenrechten, over kapitalisme, globalisering en racisme. 

Ik vond het bijzondere en verrassende werken waar je echt even stil bij moet staan. Nog te zien tot 16 oktober 2022. 

Foto's op de set van de serie
Le bureau (seizoen 4)
In Open for business: Magnum Photographers on commission, gaat het over het beroemde fotografiegenootschap Magnum. De fotografen die hierbij zijn aangesloten zijn allemaal zeer grote namen in het vak, maar Magnum is niet alleen een sociëteit van gelijkgestemde zielen, het is ook een bedrijf. En in die hoedanigheid nemen de Magnum-fotografen regelmatig opdrachten aan, van bedrijven, organisaties of zelfs regeringen. 

In deze werkelijk overweldigend mooie tentoonstelling worden hier heel veel voorbeelden van gegeven en dan zie je ook meteen weer wat het verschil is tussen je eigen kiekjes en een foto die echt kunst is, want oh, wat zaten hier prachtige foto's bij, echt fenomenaal.  

Of het nu gaat om een fotoreportage over de film The Misfits met Marilyn Monroe, een serie foto's die is gemaakt op de set van de Franse serie Le bureau des legendes, mode-reportages of foto's maken voor het jaarverslag van een oliemaatschappij, de fotografen van Magnum kunnen alles aan. Zij bedingen vaak dat zij zelf mogen besluiten hoe ze iets willen fotograferen, en die vrijheid krijgen ze ook omdat ze zulk geweldig werk leveren. 

Zeer bijzonder en vooral, heel erg indrukwekkend! Nog te zien tot 7 september 2022. 

Marilyn Monroe die haar tekst nog een keer doorneemt voor The misfits.

Tot slot zag ik de kleinere tentoonstelling Surinaamse Trouwportretten, die een heel mooi inkijkje geeft in een stuk Surinaams cultureel erfgoed. De foto's laten namelijk de bruidsparen zien, maar ook de families en de prachtige mengelmoes van culturen die Suriname is. De foto's geven informatie over de verhoudingen tussen de verschillende groepen en hoe familie's met bepaalde zaken omgingen. Ook zie je dat bijvoorbeeld bijna alle bruidsparen westerse kleding droegen, dit was dus blijkbaar de norm en er was weinig ruimte voor de eigen traditionele culturele kleding. 

Er draait ook een interessante korte documentaire waarin hier meer over wordt uitgelegd en ik vond dit erg verhelderend. 

Ik was eerlijk gezegd nog niet eerder in FOAM geweest, maar ik denk wel dat ik hier vaker zal terugkomen. Ik ben namelijk heel benieuwd naar de tentoonstellingen die hierna nog zullen komen. Wat een heerlijke ontdekking, zo'n (voor mij) nieuw museum!

Reacties

  1. Hoi Bettina, leuk die fotografietentoonstelling. Jammer dat ik met mijn beperkingen daar niet meer naar toe kan gaan. Gisteren heb ik een projectiescherm voor mijn dia's gekocht. Dan kan ik mijn oude dia's van mijn reizen tussen 1988 en 2000 weer eens bekijken, dat lijkt mij leuk. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts