Wat heeft hij nu echt gezegd?
Paus Benedictus XVI |
Volgens verschillende kranten en nieuwssites zou de paus in zijn kersttoespraak voor de Romeinse Curia opnieuw hebben uitgehaald naar het homohuwelijk en homo’s.
Nu staan de media
er niet echt om bekend dat ze genuanceerd verslag doen over de uitspraken van
de paus, maar een paar dingen over de Kerststal verkeerd interpreteren is het
een, maar de goede man volkomen andere dingen in de schoenen schuiven is een
compleet ander verhaal. Zeker als daarna de een na de ander het verhaal oppikt
en zich uitspreekt in afschuw en afkeuring. Journalisten, maar ook allerlei maatschappelijke
organisaties en politici riepen de afgelopen dagen om het hardst dat ze deze
uitspraken verwerpelijk vinden. Er heeft zelfs iemand een website gestart
waarop je je kunt laten ontdopen. (Nu is dat een beetje vreemd, ik heb
tenminste altijd begrepen dat het dopen een sacrament is dat niet ongedaan
gemaakt kan worden, maar op de site blijkt dat het gaat om je uit te laten
schrijven uit de kerk. Ook dit is dus niet helemaal correct)
Enfin, aangezien ik
eerlijk gezegd meestal de berichtgeving rondom de Kerk en de paus niet
vertrouw, heb ik gedaan wat elke goede historicus moet doen (en journalisten
eigenlijk ook), ik ben teruggegaan naar de bron. Ik heb de speech op het website
van het Vaticaan opgezocht, die daar keurig gepubliceerd staat. Ik heb de
Engelse vertaling gebruikt van de oorspronkelijk Italiaanse tekst en daaruit
blijkt dat paus Benedictus het helemaal niet heeft over homo’s of over het
homohuwelijk. Hij neemt het op voor het huwelijk in het algemeen, dat volgens hem de basis van ons
bestaan is. Als er mensen zijn die de vrijheid echter liever hebben dan deze verbintenis,
dan komt dat omdat ze het begrip vrijheid niet helemaal goed begrijpen. De Heilige
Vader zegt het zelfs heel mooi; ‘Alleen door zichzelf te geven aan anderen,
bereikt de mens zichzelf’. Je hebt kortom anderen nodig om tot je eigen kern,
je eigen essentie te komen.
Maar ja, zo'n uitspraak levert
geen vette koppen op, dat is namelijk geen nieuws.
Je kunt het verder
met de paus eens of oneens zijn, je kunt het met het instituut Kerk eens of
oneens zijn, maar als je ergens over tekeer gaat, doe het dan wel op basis van
de feiten, en huil niet mee met de wolven in het bos alleen omdat het zo lekker
relt.
Wilfred Kemp heeft HIER ook een heel mooi stuk over deze situatie geschreven.
Paus Benedictus XVI tijdens de kerstspeech voor de Romeinse Curia, 21 december 2012.
So it became clear that the question of the family is not just about a
particular social construct, but about man himself – about what he is and what
it takes to be authentically human. The challenges involved are manifold. First
of all there is the question of the human capacity to make a commitment or to
avoid commitment. Can one bind oneself for a lifetime? Does this correspond to
man’s nature? Does it not contradict his freedom and the scope of his
self-realization? Does man become himself by living for himself alone and only
entering into relationships with others when he can break them off again at any
time? Is lifelong commitment antithetical to freedom? Is commitment also worth
suffering for?
Man’s refusal to make any commitment – which is becoming
increasingly widespread as a result of a false understanding of freedom and
self-realization as well as the desire to escape suffering – means that man
remains closed in on himself and keeps his “I” ultimately for himself, without
really rising above it. Yet only in self-giving does man find himself, and only
by opening himself to the other, to others, to children, to the family, only by
letting himself be changed through suffering, does he discover the breadth of
his humanity. When such commitment is repudiated, the key figures of human
existence likewise vanish: father, mother, child – essential elements of the
experience of being human are lost.
hilarisch hoe nu de woorden van de paus verdraaid worden, waar ooit de bijbel ineens letterlijk genomen werd.
BeantwoordenVerwijderende journalistiek is niet meer wat het geweest is. of was nooit wat het geweest had moeten zijn? ai.
Misschien is het nooit wat het geweest had moeten zijn. Als ik het goed heb begrepen (maar dat kan ik niet helemaal goed terugvinden) was het een gerenommeerd persburau (Reuters geloof ik) dat ermee kwam. Tsja, blijkbaar telt een rellerig artikel meer dan even de feiten checken, iets dat ze volgens mij in de eerste les van de journalistenopleiding al leren. Hoop ik dan toch. :-)
Verwijderengroetjes,
Ik maak de media de laatste tijd nogal van nabij mee, wat mijn wantrouwen over de betrouwbaarheid van de berichtgeving alleen maar groter heeft gemaakt. Hijgerigheid, hypes, sensatiezucht, kijk- en luistercijfers opschroeven zijn zaken die meestal de boventoon voeren. En elkaar als kippen zonder kop nakakelen. Goed dat je als historicus terug bent gegaan naar de bron. Dat zouden journalisten ook moeten doen, maar er zijn er te veel die nog te beroerd zijn om even in een encyclopedie te kijken om een simpel feit te controleren. Vandaar ook die vaak bedroevende berichtgeving over Griekenland.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad Kees, of het nu over de politiek, buitenlanders, Griekenland of de Kerk gaat, de meeste journalisten laten behoorlijke steken vallen. En het beroerde is dat veel mensen hun mening baseren op wat ze in de kranten lezen of op de televisie horen.
Verwijderengroetjes,