A delusion of Satan, Frances Hill
In 1953 schreef Arthur
Miller zijn toneelstuk The Crucible. (hier)
Hij wilde hierin kritiek leveren op de situatie in Amerika op dat moment, op de
meedogenloze heksenjacht op communisten. Hij gebruikte hiervoor historische
heksenjacht, die in Salem in 1692, de bekendste heksenjacht in Amerika.
Arthur Miller veranderde de feiten van de werkelijke gebeurtenissen om zijn verhaal meer impact te geven. A delusion of Satan is echter een goed gedocumenteerde weergave van de historische feiten en het is een geslaagde poging om de achtergronden te schetsen om te verklaren wat er is gebeurd in Salem.
Arthur Miller veranderde de feiten van de werkelijke gebeurtenissen om zijn verhaal meer impact te geven. A delusion of Satan is echter een goed gedocumenteerde weergave van de historische feiten en het is een geslaagde poging om de achtergronden te schetsen om te verklaren wat er is gebeurd in Salem.
Massachusetts was in 1692 een kolonie van Engeland, maar een
kolonie waar politieke onrust heerste. In de jaren ervoor waren bepaalde
rechten ingetrokken door de kroon en men probeerde deze terug te krijgen,
zonder veel resultaat.
Het was een kolonie waar de Puriteinen (strikte Calvinisten)
waren neergestreken.
Het leven was hard in die tijd, ziekte en dood waren altijd
aanwezig en veel kinderen werden bij familie ondergebracht omdat hun ouders
overleden waren. Alles moest met de hand gemaakt worden en luxe of comfort was
er bijna niet te vinden. Bovendien werd dat zondig gevonden.
De levenswijze van de Puriteinen was streng. Feesten, zoals
Kerstfeest, werden niet gevierd en de kerkdiensten waren lang en vreugdeloos. De
duivel was een reële bedreiging, die men overal zag. Veel Puriteinen zagen in
het uitbreken van epidemieën of de vele aanvallen van Indianen een teken dat
God vond dat men niet streng genoeg in de leer was.
Muziekinstrumenten of spelletjes waren er niet en er waren alleen
stichtelijke boeken die er constant op hamerden dat Satan overal rond loerde en
elke bezigheid in principe zondig kon worden.
Jongens konden hun energie nog een beetje kwijt in jagen en
op het land werken, voor de meisjes was er bitter weinig te doen behalve
huishoudelijk werk.
Volgens allerlei bronnen blijkt dat er in die tijd regelmatig
meisjes last hadden van aanvallen waarin ze verlamd waren, blind werden,
oncontroleerbare stuiptrekkingen hadden, enzovoort. Deze verschijnselen werden
later in de 19e eeuw door Freud gecatalogiseerd als hysterie.
Tegenwoordig komt massale hysterie bijna niet meer voor, omdat bijna alle
meisjes en vrouwen uitlaatkleppen hebben voor hun verlangens, maar in de 17e
eeuw was er voor jonge, opgroeiende meisjes geen enkele mogelijkheid om zich te
uiten. Omdat men het begrip hysterie of de achtergrond hiervan niet kende, weet
men het rare gedrag van de meisjes vaak aan hekserij.
Binnen Salem was er niet bepaald sprake van christelijke
naastenliefde en broederschap. Salem bestond uit twee delen, de stad en het
dorp en die waren verwikkeld in allerlei ruzies over rechten en land. De
familie Putnam speelde hierin een grote rol. Zij bezaten veel land en hadden
veel aanzien, maar ze voelden zich op allerlei manieren tekort gedaan en ze
wilden meer land en meer bezittingen.
De nieuwe dominee, Samuel Parris, was tegen de zin van een
groot deel van de gemeente benoemd en hij maakte de situatie niet beter door
allerlei eisen te hebben voor zijn kerk en zichzelf. Hiermee vervreemde hij nog
meer mensen van zich.
Hij en zijn vrouw hadden een slavin uit Barbados bij zich,
die door veel dorpelingen als een duivels wezen werd gezien. Het was onder haar
oog dat de meisjes van Salem zich bezighielden met magische handelingen, zoals
het gieten van een ei in een glas water, om in de vorm de toekomstige
echtgenoot te kunnen zien.
De angst voor deze zondige, magische handeling en de duivel
die dat met zich meebracht bracht de eerste meisjes tot hysterisch gedrag. Voor
het eerst in hun leven kregen deze meisjes aandacht en luisterde men naar wat
ze te zeggen hadden.
De eerste beschuldigingen waren voor mensen die buiten de
gemeenschap stonden, zoals de slavin en een bedelares. Maar al snel werden er
steeds meer mensen beschuldigd en moest men bekennen of hangen. De familie
Putnam was instrumenteel in deze beschuldigingen. Hun dochter Ann Putnam
speelde een leidende rol binnen de groep van meisjes en bijna alle
beschuldigden waren mensen die de Putnams als vijanden van hun familie zagen,
of waar ze voordeel van hadden om hen uit de weg te ruimen.
In totaal zijn er 19 mensen opgehangen omdat ze weigerden te
bekennen schuldig te zijn aan hekserij.
Maar ook onder de overlevenden waren er slachtoffers, zoals
de jonge Dorcas Good die samen met haar moeder van hekserij werd beschuldigd en
1½ jaar in de gevangenis moest
verblijven, geketend aan de muur in een donkere ruimte. Dorcas was op dat
moment 4 ½ jaar oud en is daar krankzinnig geworden. Kinderen waren hun ouders
kwijtgeraakt en nabestaanden van de beschuldigden hadden geen recht op de
erfenis.
In 1706 heeft Ann Putnam in het openbaar excuses aangeboden
voor al het leed waar zij aan mee had gewerkt, volgens haar waren de mensen
onschuldig geweest en was het allemaal een ‘delusion of Satan’ geweest.
Uitgegeven in 1995 (nieuwe versie in 2002)
Bladzijdes: 228
Reacties
Een reactie posten