Mrs. Degas, Arthur Japin
Ondanks zichzelf laat Degas haar binnen en samen beginnen ze
aan de monumentale taak om alle paperassen, tekeningen, objecten, cahiers en
notities te organiseren en te ordenen.
Langzamerhand komen de herinneringen naar boven aan de jaren
toen hij nog anders in het leven stond en volop betrokken was bij zijn familie.
Vooral bij zijn tante en haar dochters die in 1863 uit New Orleans naar Parijs
kwamen, om de burgeroorlog in de VS te ontvluchten, vonden een warm onthaal bij
Edgar Degas. Hij deed zijn uiterste best om vooral zijn nicht Estelle te helpen
de nare ervaringen achter zich te laten.
Maar terwijl hij haar nog de ruimte gaf om haar rouw te
verwerken en ondertussen zijn moed verzamelde, kwam zijn jongere broer René die
Estelle inpakte en met haar trouwde, en Edgar bleef achter met lege handen.
Jaren later bezocht hij Estelle en René in New Orleans en
maakte hij verschillende schilderijen en tekeningen van haar, maar toen gebeurden
er dingen die ervoor zorgden dat er een breuk ontstond tussen de beide broers. Edgar
ging terug naar Parijs en zou Estelle nooit terug zien.
Al deze herinneringen komen weer boven, zorgvuldig
aangestuurd door de jonge dame, die een dubbele agenda blijkt te hebben. Ze
schrijft verslagen over haar bezoeken aan Degas die ze opstuurt naar iemand die achter de schermen blijkbaar allerlei dingen regelt.
Wie is deze dame, waarom is ze daar en wat is haar connectie
met Estelle? Wat is er gebeurt in New Orleans en waarom is er geen contact meer
tussen de broers?
Edgar Degas wordt vaak in één adem genoemd met de impressionisten.
Hij exposeerde met hen en was bevriend met velen van hen. Goed beschouwt was
hij echter niet echt een Impressionist, daarvoor ging hij in zijn schilderwerk
te veel zijn eigen gang en had hij zijn eigen stijl. Hij kon niet alleen
schilderen, maar zijn vaardigheid in tekenen was ongeëvenaard, hij wordt om
zijn tekenkunst in één adem genoemd met Rembrandt en Titiaan.
Portret van Estelle Degas-Musson |
Arthur Japin is op zijn best in zijn historische romans. Vaak schrijft hij over kunstenaars en buitenbeentjes, mensen die geïsoleerd zijn door hun karakter, een ziekte of een handicap, of een combinatie hiervan.
Dit is ook het geval in deze roman. Degas was geen gemakkelijk
mens, hij kon grof en snijdend zijn en nam soms standpunten in die haaks stonden
op die van zijn vrienden, alleen maar om in de contramine te kunnen zijn. (hij zat
bijvoorbeeld echt fout tijdens de Dreyfuss affaire)
Manet was zijn beste vriend en na diens dood was Degas
eigenlijk heel erg eenzaam. Getrouwd is hij nooit, hij was alleen met vrouwen
op zijn gemak als hij ze schilderde, en veel vrienden stootte hij van zich af
door zijn manier van doen.
Zijn gezichtsvermogen ging steeds verder achteruit en daarom
legde hij zich op een gegeven moment toe op beeldhouwen, want het tekenen en
schilderen lukte niet meer. Hij kon zich nog wel redden buitenshuis, omdat hij
altijd werkte en bleef wonen in dezelfde wijk en hij iedere straat, hoek en
afstap kende.
Heel mooi weet Arthur Japin het verval van de grote
kunstenaar die in eenzaamheid zijn oude dag slijt weer te geven, terwijl hij
tegelijkertijd laat zien hoe het zover heeft kunnen komen. En ook wordt heel duidelijk
dat Degas desondanks niet ongelukkig is. Ja, hij heeft verdriet en verlies
meegemaakt, maar hij heeft zijn wandelingen, zijn werk, en kan genieten van de dingen
die zijn overgebleven. Al is het maar een vreemdeling waar hij even tegen
tekeer kan gaan of mee kan kibbelen.
De zachte kant van Degas schemert er af en toe doorheen, in
de jongen die voor zijn broertjes zorgde toen hun moeder vroeg overleed en de man
die belooft voor zijn schoonzus en haar kinderen te zorgen en hier in de jaren
erna alles voor in het werk zal stellen.
Dit boek heeft veel waar ik van houd of in geïnteresseerd
ben; Degas, 19e eeuw, kunst, Parijs en New Orleans. Ik had dan ook hoge
verwachtingen, vooral omdat zoals ik al zei, Arthur Japin op zijn best
in zijn historische romans. Met zulke hoge verwachtingen ligt teleurstelling op
de loer, maar in dit geval was dat gelukkig niet het geval.
Ik vind Mrs. Degas een erg mooi boek, waar opnieuw
een bijzondere kunstenaar de hoofdrol speelt. Dat er natuurlijk wat dingen zijn
verzonnen (het is tenslotte een roman) vind ik niet erg, vooral niet omdat ik
de vorm waarin het is gedaan goed vond. Langzamerhand krijg je wel een idee hoe
de vork in de steel zit, maar dit deed geen afbreuk aan het verhaal. Het einde
is ontroerend en past volkomen bij de man die Edgar Degas was.
Arthur Japin heeft met dit boek wat mij betreft opnieuw
bewezen één van de beste schrijvers van Nederland te zijn.
Uitgegeven in 2020 door uitgeverij De arbeiderspers
Bladzijdes: 290
Oh, hier krijg ik echt zin in!
BeantwoordenVerwijderenJa, heel fijn boek! (Net wat ik nodig had.)
VerwijderenGroetjes,
Mooie bespreking en ik ga hem zeker een keer lezen, hoewel ik dat ook indertijd van Kolja zei. Die heb ik ook nog niet in huis. Zoveel boeken....maar ik ken de stijl van Japin en die is prachtig, dus het komt vanzelf wel een keer.
BeantwoordenVerwijderenZijn boeken zijn echt de moeite waard, vind ik, maar het is ook heel fijn om een aantal boeken 'in reserve' te hebben!
VerwijderenGroetjes,
Deze mooie bespreking was me ontgaan. Zag hem net toen ik Bazarow magazine opende. Ook ik krijg er zin in om dit boek te lezen
BeantwoordenVerwijderenIk vond het opnieuw een prachtig boek van Japin, ik houd van zijn historische romans.
Verwijderengroetjes,