Willen en nodig hebben

Als je thuis je yoga oefent, dan heeft dat een aantal voordelen. Zo kun je oefenen wanneer en hoe lang je maar wilt. En je kunt de asanas doen waar je maar zin in hebt. En daarin zit ook een beetje het probleem. Niet alle oefeningen zijn even gemakkelijk en er zitten leuke en minder leuke bij.
Je kunt bij zelf oefenen natuurlijk goed voelen en kijken waar je lijf behoefte aan heeft, en je oefeningen daarop aanpassen,  maar klopt dat wel altijd? Je kunt jezelf vrij snel voor de gek houden en de moeilijke of minder leuke asanas gewoon skippen, onder het mom van; ‘Die zijn nu niet zo goed voor me, hier heb ik geen behoefte aan’. Zoals mijn yogaleraar uit Rotterdam die ik laatst sprak het zo mooi verwoordde: ‘Waar heb ik zin in en wat heb ik nodig?’
Ik heb een paar weken enorme last gehad van stijve spieren in rug, nek en schouders en heb mijn oefeningen daar op aangepast en dat is natuurlijk alleen maar verstandig. Maar nu dat een groot deel beter is geworden (dank zij de yoga) kan ik weer andere oefeningen doen. Om dan te blijven hangen in het bekende rijtje dat ik redelijk beheers is niet helemaal de bedoeling. Ik probeer dus bewust elke keer als ik de mat uitrol ook ten minste een oefening te proberen die ik moeilijk vind, en een nieuwe oefening. En elke keer kom ik daarin weer een stukje verder.

Reacties

Populaire posts