The killing

Ja, ik ben overstag! Ik ben verslaafd aan de serie ‘The killing’ en dan heb ik het natuurlijk over het Deense origineel ‘Forbrydelsen (de misdaad) en niet de Amerikaanse remake. (Van sommige dingen moeten die Amerikanen eens afblijven.)
Het is november in Kopenhagen en de 19 jarige Nanna Birk Larsen word vermoord. Inspecteur Sarah Lund staat op het punt om met haar vriend en zoon te verhuizen naar Zweden, maar op haar laatste werkdag begint ze nog samen met haar opvolger Jan Meyer aan het onderzoek naar deze zaak.
De auto waarin Nanna  wordt gevonden blijkt te zijn gebruikt in de campagne van de kandidaat voor de burgemeestersverkiezingen Troels Hartmann en hoewel de chauffeur er niets mee te maken blijkt te hebben, blijven Hartmann en zijn team toch op allerlei manieren bij de zaak betrokken. De commissaris vraagt Sarah of zij kan blijven tot het onderzoek is afgerond en dan kan het echte politiewerk beginnen.
De serie heeft 20 afleveringen, één voor elk van de dagen in het onderzoek. Je volgt het onderzoek van de politie dat steeds verder komt, maar ook de politieke verwikkelingen in het raadshuis en de familie van Nanna die probeert om deze tragedie te boven te komen. Het verhaal wordt steeds ingewikkelder naarmate de zaak vordert. Iedereen heeft geheimen, en allerlei mensen lijken allerlei banden met elkaar te hebben die eerst niet duidelijk waren. Op een gegeven moment verdenk je werkelijk iedereen. En hoe het werkelijk zit, wordt pas op het laatst duidelijk.
Het is een geweldige serie, waar ik ontzettend enthousiast over ben. De onheilspellende sfeer is prachtig neergezet, en de beelden van Kopenhagen in november dragen daar aan bij. De mensen zijn levensecht, zowel in hun uiterlijk als in hun manier van doen. (geen Amerikaanse gladheid, gelukkig) Sarah Lund is een perfecte hoofdpersoon, ze is intelligent en een uitstekende inspecteur. Ze zegt niet veel, maar denkt des te meer na.
Een laatste woord moet gesproken worden over de onverwachte ster van deze serie; de gebreide trui van Sarah Lund. Waarschijnlijk had niemand in de serie verwacht dat deze truien, met patronen van de Faroereilanden, zo populair zouden zijn en zelfs een begrip zouden worden. De Sarah Lund-trui heeft zelfs een eigen website. (je kunt de trui kopen voor 280 pond, of zelf breien)
Seizoen twee ligt hier thuis klaar om bekeken te worden en het schijnt dat in Denemarken seizoen 3 gemaakt wordt. Iets om naar uit te kijken.

Voor de liefhebber:  http://www.sarahlundsweater.com/

Reacties

  1. Borgen (the government) kan ik ook erg aanraden! Van de makers van "The Killing". Eerst was het even wennen dat het zoveel over politiek ging, maar al snel zit je er helemaal in... Dus als het nog lang regenachtig blijft, heb je met de serie fijne avonden. En tegen de kou trek ik mijn Sarah Lund-trui aan die mijn zus gemaakt heeft ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor je reactie, juffiegelukkigonderweg. Ik ben jaloers op het feit dat jij een Sarah Lund trui hebt! Borgen zal ik onthouden, bedankt voor de tip,

    groetjes, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts