Boekenleggers

Hoe kun je onthouden waar je in je boek bent gebleven? Sommige mensen schijnen hoekjes om te buigen van de bladzijde waar ze gebleven zijn, of leggen het boek opengevouwen neer. Andere mensen onthouden ook gewoon op welke bladzijde ze zijn gebleven.
Aangezien ik meestal in meerdere boeken tegelijk lees lukt het mij niet te onthouden op welke bladzijde ik ben gestopt met lezen. Open neerleggen of hoekjes omvouwen vind ik verschrikkelijk, dus ik moet er iets tussen stoppen, maar wat?
Sommigen gebruiken een gebruikte envelop, een strippenkaart of een kassabon als boekenlegger, maar ik vind dat nooit zo heel erg leuk. Ik mag graag een mooie kaart gebruiken als boekenlegger. In elk museum waar ik kom, koop ik altijd een of meerder ansichtkaarten van de kunstwerken die ik mooi vind, maar ook andere kaarten komen in aanmerking.
Alle kaarten bij elkaar. Rechtsonder zie je kaarten die ik in Venetie heb gekocht met belangrijke figuren uit de Venetiaanse cultuur, alleen dan in kattenvorm. Zo leuk. 
Ik probeer vaak een kaart te gebruiken die een beetje bij een boek past. Sommige kaarten worden hergebruikt, maar veel kaarten blijven ook permanent in een boek zitten. Dan hoort de kaart gewoon bij dat boek.
Een boek over de geschiedenis van Venetie, met de kaart van de Madonna con Bambino van Bellini, die ik daar in een kerk heb gezien. 

Een kaart van de Russische keizerlijke familie in een boek over de Romanovs

Een kaart uit het Allard Pierson museum in Amsterdam met een terracotta beeldje  uit de oudheid in een biografie over Caesar. 

Een boek over de adel in Rusland met een kaart van een portret van  vorstin  Anna Obolenskaya uit 1887

Een boek over de pausen met een afbeelding van hetzelfde portret op de kaart als op de voorkant van het boek.
Het portret heb ik in Rome gezien. 

Een toepasselijke kaart bij een boek over een man die probeert te overleven in een stad die overstroomd is. 

Een boek over de adel met een mooi portret uit de 19e eeuw. Geen adellijke dame, maar een actrice, maar toch heel stijlvol. 



Reacties

  1. Wat een leuk idee! Dat ga ik nu eens lekker nadoen. Trouwens, de boekenlegger die ik van jou kreeg heb ik nog steeds! Hij bevindt zich momenteel in " geuren" van Philippe Claudel, een prachtig boek waar ik af en toe een hoofdstukje uit snoep. Jouw boekenlegger komt daarbij goed van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boekenleggers zijn altijd leuk, ik heb er ook een paar die ik regelmatig gebruik.
      Leuk ook als je een bepaalde kaart in een boek hebt zitten en je tijden later dat boek weer pakt en dan denkt 'He, hier zit die leuke kaart dus in'. Altijd een extra verrassing. :-)

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Ik stop ook wel eens mooie tekeningen of gekke briefjes van de kinderen in een boek, ook als verrassing voor later!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts