Inspiratie: Bellini

Een van de mooiste kunstwerken die ik ken, is een Madonna con Bambino (Madonna met Kind) van Giovanni Bellini (1530-1416).
Ik heb dit werk in Venetie mogen zien, nadat ik eerst in allerlei musea en kerken verschrikkelijk lelijke Madonna's con Bambino had gezien, waarin de Madonna waanzinnig leek en de Bambino op een plofkip.
In de grote basiliek Santa Maria Gloriosa dei Frari vond ik een een zijkapel dit schilderij en het benam me bijna de adem. De serene uitdrukking van de Madonna, de rijke kleuren die na al deze eeuwen nog niets van hun diepte hebben verloren en de manier waarop beiden zijn geschilderd vormen een prachtig geheel.
Ik heb bijna een kwartier voor dit schilderij gezeten, in stille ontroering en verwondering. En als het goed is kan kunst je zo'n gevoel geven. Een gevoel dat je een rijker mens bent nadat je het hebt gezien, een beter mens misschien zelfs wel omdat je die bewondering en die verwondering en de ontroering met je meeneemt.

Reacties

Populaire posts