De moordenaar van de Nar, Robin Hobb

De mooiste fantasy serie die ik ken is geschreven door Robin Hobb, dit bestaat uit twee trilogieen: De boeken van de Zieners en daarop volgend De boeken van de Nar. Ik heb het eerste boek (toen nog uitgegeven als Moordenaarsleerling) ooit in 1998 gelezen en ik was verkocht, elk deel dat daarna uitkwam heb ik meteen gekocht, gelezen en al ettelijke keren herlezen.

Robin Hobb heeft in deze serie de wereld van de zes hertogdommen geschapen waar de koningen uit het geslacht van de Zieners heersen, die bezitten over de magie van het Vermogen. Fitz is de bastaardzoon van de oudste zoon van de koning, maar als hij als klein jochie in het paleis aankomt, wordt hij niet met open armen ontvangen. 

Het is de oude Chade die zich uiteindelijk over de jongen ontfermt en hem opleidt als iemand die in dienst van de koning ingezet kan worden als spion, manipulator achter de schermen en eventueel zelfs als moordenaar. De enige andere vriend die Fitz in het kasteel heeft is de Nar en hun lotsbestemmingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Nu is er dan eindelijk een nieuw deel van een trilogie, De boeken van Fitz en de Nar, en het eerste deel heet De moordenaar van de Nar.

Fitz is nu van middelbare leeftijd en woont met zijn Mollie op het landgoed Het woeste woud. Hij speelt de rol van landheer en probeert zich buiten de zaken van het hof en de regering te houden, maar af en toe heeft hij contact met Chade, zijn oude leermeester. Van de Nar heeft hij echter al in geen jaren iets gehoord, iets dat Fitz veel verdriet doet.

Dan komt er op het midwinterfeest een boodschapper die vermoord wordt voordat de boodschap kan worden afgegeven. Op dat moment doet Fitz het nog af als toeval, zeker als er een aantal jaren lang niets bijzonders gebeurt. Dan wordt het vredige bestaan op Het woeste woud echter bedreigt door allerlei nieuwe gebeurtenissen en wordt Fitz tegen zijn wil door Chade bij allerlei schimmige zaken betrokken en moet hij handelen, zelfs al wil hij dat liever niet.

Onverwacht komt de Nar na vele jaren ook weer in Fitz’ leven en het blijkt dat de Nar jarenlang ergens gevangen is gehouden en gemarteld. Terwijl Fitz voor de Nar zorgt en hem meeneemt naar het paleis om genezing te zoeken, bereikt een nieuwe dreiging Het woeste woud.

Het is altijd een gok om terug te keren naar een zo geliefde serie, is het nieuwe deel net zo geweldig als de vorige delen of valt het tegen en moet je mismoedig het boek wegleggen en vaststellen dat de magie weg is?

Gelukkig is van dat laatste geen sprake in De moordenaar van de Nar, het is Robin Hobb opnieuw gelukt om een prachtig en meeslepend boek te schrijven. Het is geweldig om Fitz te leren kennen als een redelijk gelukkig man, omdat hij zo ongelukkig is geweest in de boeken hiervoor. Ik mis de wolf Nachtogen en ik hoop dat Fitz weer een nieuwe Wijsheidsband aan kan gaan met een ander dier, maar dat komt misschien in een van de volgende delen.

Ik heb het boek in Ă©Ă©n adem uitgelezen en wil nog maar Ă©Ă©n ding; weten hoe het verder gaat!  Zal de Nar genezen en wie hebben hem toegetakeld? Wat is er aan de hand met Schuw en Lant en waarom maakt Chade zich zoveel zorgen om hen? Wie heeft Het woeste woud overvallen en wat gaat er nu gebeuren?

Robin Hobb is erin geslaagd om de spanning mooi op te bouwen en je nieuwsgierig te maken naar de achtergronden, er zijn heel wat lijntjes en vragen uitgezet die in de komende delen hopelijk verder gaan en beantwoord worden.

Kortom, De moordenaar van de Nar is een nieuw hoogtepunt in een serie die al een hoogtepunt was en ik kan bijna niet wachten op deel 2 en 3, hoewel dat nog wel even zal duren vrees ik.

Ik denk wel dat voor nieuwe lezers het verstandig is om de andere boeken eerst te lezen, omdat er toch wel veel onduidelijk zal zijn als je die niet kent en het verhaal daarom misschien minder mooi zal zijn. Juist de vele verwijzingen naar wat er hiervoor gebeurd is, zijn zo prachtig.

Maar die boeken te moeten lezen is natuurlijk geen bezwaar. Je hebt dan 6 delen van de mooiste fantasyserie ooit in het vooruitzicht, wat kan er leuker zijn?

Originele titel: The Fool’s assassin
Uitgegeven in 2014
Nederlandse uitgave 2014 door uitgeverij Luitingh-Sijthoff
Nederlandse vertaling: Ruud Bal
Bladzijdes: 624

Reacties

  1. Ik heb met de ogen dicht naar beneden gescrold want ik ben druk bezig in deel 2 van de eerste trilogie en ik wil natuurlijk niet nu al weten hoe het verder is gegaan met Fitz c.s. Het is dankzij jou en Joke dat ik aan deze serie ben begonnen, dus dank voor de goede tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen, ik hoop dat je net zo van Fitz en de Nar en Nachtogen geniet als ik doe, want dan heb je nog een paar heel fijne uren voor de boeg.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts