St. Petersburg, Cecilia Bartoli

Cecilia Bartoli is een wereldberoemde mezzo-sopraan, met een prachtige stem en een heel karakteristieke manier van zingen.
Kort geleden is er een nieuwe cd van haar uitgekomen, die twee van mijn liefdes in elkaar verenigt, want hierop zingt een Italiaanse zangeres Russische opera.

Opera is in de 18e eeuw vanuit ItaliĂ« naar Rusland gebracht in opdracht van drie opeenvolgende tsaritsas; Anna (1730 -1740) , Elizabeth (1741- 1761) en Catharina II (1762-1796). Zij wilden, in navolging van tsaar Peter de Grote,  Rusland moderniseren en aansluiten bij de modes die heersten in het westen. Muziek hoorde hierbij. Tijdens de regering van Anna kwam het eerste Italiaanse operagezelschap naar St. Petersburg en zij lieten Rusland kennismaken met opera.  Opera was eerst nog alleen voor heel speciale gelegenheden, maar al snel werd het behoorlijk populair en werden er regelmatig opera´s opgevoerd aan het hof.

Cecilia Bartoli heeft in de archieven van het Mariinsky theater in St. Petersburg gezocht naar de werken die sindsdien in vergetelheid waren geraakt.

Op de cd staan 11 stukken, van verschillende componisten, zoals Araia, Raupach en Manfredini. Cecilia Bartoli voert ze uit met I Barocchisti onder leiding van Diego Fasolis.

Ik heb weinig verstand van muziek, dus verwacht van mij nu geen diepzinnige analyse van de manier van zingen of de uitvoering, dat laat ik aan de experts over.
Wel kan ik zeggen dat ik de cd ongelofelijk mooi vind. Over het algemeen houd ik van de muziek uit de barokperiode en de periode daar net na en deze werken vallen daarin.

Cecilia Bartoli heeft een heel mooie, warme en soepele stem, die nooit schel klinkt en waarmee ze alle kanten op kan omdat ze alle aspecten ervan zo goed beheerst. De liederen, twee zelfs in het Russisch gezongen, worden steeds mooier naarmate ik de cd vaker beluister.

Absoluut prachtig.

Reacties

  1. Hoi Bettina, deze cd ga ik ook maar eens lenen in de bibliotheek als hij daar aanwezig is. Ik houd ook erg van zowel barokmuziek als de opera. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan denk ik dat jij deze cd ook heel mooi zal vinden, Erik. Ik hoop dat je deze kunt vinden bij de bieb, maar anders wel binnenkort, lijkt me.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. I weet even niet of de totale cd op Spotify staat, maar anders toch een goed aantal werken. Ik heb ze beluisterd. Ik was altijd een groot Bartoli-fan, heb veel cd's van haar maar heb haar de laatste tijd een beetje links laten liggen. Gevaar van 'overkill' zeg maar. Wat ik van deze cd heb beluisterd was echter erg mooi. Bartoli doet zelf gedegen onderzoek en het resultaat mag er absoluut zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het inderdaad zo leuk dat ze zelf die archieven in is gedoken. Ik heb nog een andere cd van haar, met Vivaldi, maar dat komt omdat ik ook erg van zijn muziek houd, maar ik begrijp je opmerking over 'overkill'! :-)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts