De beste boeken van 2023

Dit afgelopen jaar op leesgebied een heel erg goed jaar, ik kan niet anders zeggen.

Het afgelopen jaar heb ik opnieuw meer dan 200 boeken gelezen, een ongelofelijk aantal. Vorig jaar zat ik al boven de 200, maar ik dacht dat ik dat aantal niet nog een keer zou halen. Dit jaar heb ik zelfs nog meer gelezen (eindstand op 31 december is 220 boeken), waar Douwe Dabbert en de Heksen van Eergisteren door Piet Wijn mijn dunste boekje was met 54 pagina's en Alkibiades van Ilja Leonard Pfeijffer met 944 pagina's het dikste boek was. Gemiddeld hadden de boeken die ik las dit jaar 348 pagina's. 

Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de aantallen, maar om de kwaliteit van de boeken; waren er vooral mooie boeken of ook heel veel troep? Er waren zeker een paar boeken bij die ik echt heel slecht vond (kan ook niet anders), maar gelukkig heel veel die ik bijzonder goed vond. Ik heb (voor mij) nieuwe auteurs ontdekt als Herman Robbers en Lynn Austin, ik heb een paar klassiekers in manga-vorm gelezen en ik heb de fantasy herontdekt. 

Bovendien heb ik twee boeken in het Frans gelezen! Vooral La Datcha van Agnes Lugand-Martin was prachtig. Helaas is het niet vertaald in het Nederlands.

Van al die mooie boeken zijn er toch een paar die er echt bovenuit springen. Ik ga het dit jaar een beetje anders doen met mijn overzicht, ik geef mijn mooiste boek per categorie, want anders is het niet te doen! 

Hier mijn overzicht van de negen mooiste boeken die ik in 2023 heb gelezen:


Beste Italiaanse roman

Heel mooi en fijngevoelig vond ik Verboden schrift van Alba de Cespedes, een opnieuw uitgegeven klassieker uit de jaren '50, met een nieuwe vertaling van Manon Smits. Het is het verhaal van een Italiaanse huisvrouw die een schrift koopt om een dagboek bij te houden, om hierin vast te leggen hoe haar leven verloopt en de veranderingen in hun gezin. Prachtig tijdsdocument.

Afbeelding

Bespreking is HIER te vinden


Beste Franse roman

De ansichtkaart van Anne Berest is de perfecte mix van non-fictie en historische roman. Het begint met de ansichtkaart die bij de moeder van Anne wordt bezorgd, met de namen erop van familieleden die de Holocaust niet hebben overleefd, en het onderzoek naar die familieleden en wie de kaart heeft gestuurd. Ondertussen krijgen we het verhaal van de familie Rabinovich, een joodse familie die na vele omzwervingen eindelijk hoopt een goed thuis te hebben gevonden in Frankrijk, maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit. Ontroerend en goed opgezet en ondanks dat het onderwerp al honderden malen is beschreven, toch een interessante nieuwe insteek. 

Bespreking is HIER te vinden


Beste Russische roman

Misdaad en straf van Fjodor Dostojevski was een openbaring! Wat een prachtig boek, het heeft me compleet fan van Dostojevski gemaakt en komend jaar wil ik zeker weer een boek van hem lezen. De vertaling van Hans Boland las heel erg fijn. 

Bespreking is HIER te vinden


Beste Nederlandse roman

Dit kan er natuurlijk maar een zijn, Het lied van ooievaar en dromedaris van Anjet Daanje, dat me echt volledig in de greep had. Een heel bijzonder en bij vlagen ongemakkelijk boek, maar met zoveel lagen en lijntjes dat ik er nog heel lang over na heb gedacht. 

Bespreking is HIER te vinden


Beste fantasy

Nadat ik eind van dit jaar weer begon met fantasy lezen, heb ik een paar mooie en goede boeken gelezen, maar ik werd echt weggeblazen door Het onzichtbare leven van Addie LaRue door V.E. Schwab. Addie wil aan een huwelijk ontsnappen en vraagt om de vrijheid, maar degene die haar wens inwilligt, heeft hier wel een addertje onder het gras gestopt. Addie heeft de vrijheid, maar helaas kan niemand zich haar herinneren. Hoe kun je leven als je met niemand een band kunt opbouwen en wat gebeurt er als opeens na 300 jaar er wel iemand is die zich jou herinnert?

Bespreking is HIERte vinden


Beste historische roman

Het huwelijksportret van Maggie O'Farrell is het ongelofelijk mooie verhaal van Lucrezia de Medici die trouwde met Alfonso d' Este, en vervolgens moet zien te laveren tussen alle politieke problemen aan het hof van Ferrara, en haar echtgenoot van wie Lucrezia denkt dat hij haar wil laten vermoorden. Rijk aan details en de 16e eeuw komt helemaal tot leven.

Bespreking is HIER te vinden


Beste non-fictie

Toen ik Misdaad en straf had gelezen, wilde ik meer weten over het leven van Fjodor Dostojevski, en Dostojevski en de liefde van Alex Christofi was hiervoor perfect. Ondanks de wat melodramatische titel is dit een heel interessante en ontroerende biografie over Dostojevski, waarin zijn hele trieste leven aan bod komt. Vaak wordt er gebruik gemaakt van bijvoorbeeld brieven zodat we Dostojevski zelf aan het woord horen. Bijzonder en mooi. 

Bespreking is HIER te vinden


Beste klassieke hervertelling

Hier komt alleen Stone Blind van Natalie Hayes voor in aanmerking. Het verhaal van Medusa, maar dan net even anders, want wat als de monsters geen monsters zijn en de helden geen echte helden, hoe ziet het verhaal er dan uit? Mooi hoe alle verschillende stemmen samen het verhaal vertellen. 

Bespreking is HIER te vinden


Beste niet-Europese roman

Ik lees niet heel veel boeken die zich afspelen in Azie, maar Pachinko van Min Jin Lee vond ik erg interessant en mooi. Het is de familiegeschiedenis van Sunja en haar familie, Koreanen die naar Japan gaan en het moeilijke leven dat hen daar wacht. Het bestrijkt een groot deel van de 20e eeuw en geeft een bijzonder inkijkje in een wereld waar ik weinig van weet. Zeer de moeite waard!

Bespreking is HIER te vinden


Komend jaar

Wat zijn mijn leesplannen voor het komende jaar? Eigenlijk niet zo heel veel. Ik ga verder met mijn Agatha Christie leesproject, want ik ben op de helft gekomen met het lezen van al haar boeken. Het is me dus niet gelukt dit in een jaar af te krijgen en alles te lezen, maar dat is niet erg, ik ga er komend jaar gewoon mee door.

Verder heb ik hier een flinke stapel fantasy liggen waar ik veel van wil lezen, ik heb wat klassiekers waar ik er in ieder geval een paar van wil lezen (in ieder geval een Dostojevski!), en verder kijk ik wel wat er langs komt. 

Ik stel mijn doel bij Goodreads gewoon weer op 120, dat vind ik een prima aantal en als ik meer lees is het goed en als ik minder lees is het ook goed. Ik voel wat dat betreft geen enkele druk. Ik hoop alleen op een net zo mooi leesjaar als het afgelopen jaar, want dan kan ik heel erg tevreden zijn.

Reacties

  1. Mooi overzicht! En lekker gevarieerd :-) daar hou ik van

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik vind het zelf ook een mooie verzameling boeken en ik vind het leuk om afwisselende boeken te lezen :-) Op naar een nieuw en divers boekenjaar,
      groetjes,

      Verwijderen
  2. Hoe lees je meer dan 200 boeken dan?? Ik zie dat ik maar tot 79 kom :) Maar ik stel mijzelf geen enkel doel daarin, ik lees hoe het uitkomt. Ik luister wel erg veel muziek ernaast en zoek daar veel over op en zoek dingen uit, dat vreet ook wel tijd. Maar een goed nieuw jaar gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet precies hoe ik daarop kom, ik weet wel dat ik probeer om een betere werk-prive balans te houden en doe op mijn vrije dagen zo min mogelijk voor school. En ik heb heel vaak avonden dat ik gewoon de hele avond zit te lezen, misschien dat dat allemaal meehelpt?
      Ook voor jou een mooi jaar met mooie muziek en interessante lees- en luisterprojecten!

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Hoi Bettina, ruim 200 boeken van gemiddeld 350 bladzijden, dat is wel heel erg veel. Waar haal je de tijd vandaan naast je werk? Maar je hebt gelijk, kwaliteit gaat boven kwantiteit. Ik vind het bijzonder dat "Misdaad en straf" van Dostojewski je zo aanspreekt, maar dat zal zeker ook met de vertaling te maken hebben, de vertalingen van Hans Boland zijn altijd zeer prettig om te lezen. Ik ben dit jaar twee keer begonnen in "De broers Karamazow", maar ben de eerste keer op blz 80 en de tweede keer op blz 140 blijven hangen. Ik ben toch meer fan van vooral Tolstoj, Tsjechow, Boenin en Paustovski bij de Russische schrijvers. Mooie lijst van boeken. Een goed uiteinde en hopelijk volgend jaar weer een mooi (lees)jaar! Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de vertaling van Hans Boland zeker meehielp, die las bijzonder prettig. Ik hoop dit jaar nog een of twee boeken van Dostojevski te lezen, eens kijken wat ik van andere vertalers vind! Ik denk dat het ook scheelt dat ik Dostojevski sympathiek vind, als dat zo is, vind ik het werk van iemand ook al snel mooier of heb ik er meer zin in om het te lezen.
      Fijne jaarwisseling en een goed 2024 met mooie boeken en veel mooie films.

      Groetjes,

      Verwijderen
  4. Wow, wat lees je toch ontzaglijk veel! Maar goed dat je er de tijd voor neemt. En ook zo uiteenlopend, ik merk bij mezelf dat ik toch voornamelijk in Engelstalig blijf steken. Knap dat je nu ook Frans leest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik vind het leuk om ook veel Italiaanse en Franse literatuur te lezen, omdat ik die landen zo leuk vind.
      Boeken in het Frans lees ik vooral samen met mijn Franse juffie, en dan bespreken we die les de hoofdstukken die ik gelezen heb, en dat is maar goed ook, want er zijn altijd wel een paar puntjes die ik gemist heb. Maar zo gaat het wel goed.
      Op naar een nieuw jaar met opnieuw veel mooie boeken!

      Groetjes,

      Verwijderen
  5. Ja Verboden schrift! Dat vond ik ook zo'n goed boek!
    De rest van de boeken die je noemt, staan bijna allemaal nog op mijn leeslijstje..

    Ik wens je een heel gelukkig 2024 met veel mooie boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verboden schrift was mooi he? Ik heb veel mooie boeken gelezen dit jaar en ik hoop jij ook! Ook voor jou een heel goed 2024, vol goede boeken!

      Groetjes,

      Verwijderen
  6. Hoi Bettina, ik zie in jouw overzicht dat "Alkibiades" het dikste boek van het jaar was, maar je hebt hier geen recensie over geschreven. Wat vond jij van dat boek? De reacties op dat boek zijn erg wisselend, ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Erik, ja ik las het in de zomer toen ik even niet blogde, dus ik heb er geen bespreking van gemaakt. Ik wilde het heel graag mooi vinden en de schrijfstijl vind ik ook mooi, maar voor mij persoonlijk was het teveel militaire details, veldslagen, enzovoort. Het deel met zijn vrouw en het stuk bij de Spartanen waren mooi, maar verder vond ik het uiteindelijk niet interessant genoeg.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts