Father Brown, G.K. Chesterton

Father Brown is de priester uit de verhalen van G.K. Chesterton, die ook detective is. Niet in de gebruikelijke zin van het woord dat zijn hulp wordt ingeroepen of dat hij achter allerlei aanwijzingen aanrent. Hij verschilt daarin volkomen van klassieke detectives, van Sherlock Holmes tot Lord Peter Wimsey of Hercule Poirot of zelfs nog modernere versies.

Father Brown is volkomen onopvallend, niemand zou hem een tweede blik gunnen, maar dat zorgt ervoor dat hij scherp kan observeren. Als priester is Father Brown geen wereldvreemde kluizenaar, verre van dat. Juist omdat hij priester is, kent hij het Kwaad van dichtbij en weet hij wat er in de mensen leeft.

En omdat hij de harten van mensen begrijpt, kan hij misdaden oplossen waar anderen geen weg in weten. Hij doorziet de motieven en de redenen en komt daarom tot de kern. Met begrip voor de zondaar, zodat soms een dief als Flambeau, die hem in het eerste verhaal nog probeert te beroven, enkele verhalen later zijn misdadige carriere aan de wilgen heeft gehangen en privé detective wordt en de hulp van Father Brown vaak inroept.

Het eerste verhaal is in 1910 uitgekomen en Father Brown werd meteen een succes. Op een gegeven moment werd Chesterton zijn eigen creatie een beetje moe en wilde hij er geen nieuwe verhalen over schrijven. Pas later, toen het financieel wat moeilijk ging, heeft hij nieuwe verhalen over Father Brown geschreven. 

Ondertussen was Chesterton zelf katholiek geworden en hij gebruikte de latere verhalen dan ook om meer filosofisch te worden en theologische zaken uit te leggen. Ik heb gelezen dat dit de verhalen (of liever de zaken in de verhalen) zelf niet altijd ten goede komt, maar aangezien ik ze nog niet allemaal gelezen heb, kan ik daar nog geen oordeel over vellen.

Er zijn in totaal 5 verhalen bundels uitgebracht met de verhalen van Father Brown en ik heb hier thuis alle verhalen gebundeld in Ă©Ă©n omnibus. (met een afzichtelijke voorkant, ik weet niet wat de uitgevers hierbij hebben gedacht, maar die tekening is werkelijk afgrijselijk en Father Brown onwaardig)

In 1974 is er een serie gemaakt met Kenneth More in de hoofdrol en in 2013 is er een nieuwe serie door de BBC uitgezonden met Mark Williams als Father Brown. In deze laatste serie zijn ze wat vrijer omgegaan met de verhaallijnen en is het geheel geplaatst in een dorpje in de jaren ’50, maar ik moet bekennen dat ik die wel heel erg leuk vond.

Kenneth More in de serie uit 1974
Ik ben over het algemeen niet erg dol op korte verhalen, maar de bundel van Chesterton ligt nu op mijn nachtkastje en ik lees steeds Ă©Ă©n verhaal voor het slapengaan. Heerlijk. Ik houd van Father Brown.

Reacties

Populaire posts