Brideshead revisited (1981)

Brideshead (Castle Howard), met op de voorgrond:
Sebastian (Anthony Andrews)
Julia (Diana Quick)
Charles (Jeremy Irons)
Ergens midden jaren ’80 werd op de Nederlandse televisie de serie Brideshead revisited uitgezonden. Een prachtige 11 delige serie naar het boek van Evelyn Waugh.

Ik was nog maar een jong meisje, maar ik weet nog wel dat deze serie diepe indruk op me heeft gemaakt. Natuurlijk begreep ik veel van de diepere lagen nog niet, maar ik besefte wel dat dit uitmuntend acteerwerk was. Sebastian en Charles maakten een indruk die me jarenlang is bijgebleven.

Jeremy Irons speelde de rol van Charles, Anthony Andrews was Sebastian. Verder rollen werden onder andere ingevuld door sir John Gielgud als de vader van Charles, Diana Quick als Julia, Nicolas Grace als Anthony Blanche en sir Laurence Olivier als Lord Marchmain, allemaal geweldige Britse acteurs.

Sebastian met Aloysius
Het script volgt het boek bijna helemaal, zelfs de dialogen bleven in de serie grotendeels en bijna woordelijk intact. Dit is ook mogelijk omdat er 11 afleveringen zijn en men alle tijd heeft om het verhaal goed neer te zetten.
De sfeer is in alle opzichten goed getroffen, van de zon-overgoten tijd in Oxford, tot het prachtige kasteel Howard dat gebruikt is als kasteel Brideshead. De prachtige stem van Jeremy Irons die de voice-overs doet, blijft nog lang in je hoofd zitten.

Kort geleden heb ik de serie weer gezien. En opnieuw maakte het grote indruk op me. Na meer dan dertig jaar heeft het nog helemaal niets van zijn kracht verloren en is het totaal nog niet gedateerd. Dat is toch een bijzonder knappe prestatie.
Sebastian en Charles in Venetie, op bezoek bij Lord Marchmain
De film die een paar jaar geleden is gemaakt heb ik niet bekeken, zeker niet omdat ik begrijp dat ze behoorlijk wat vrijheden hebben genomen met het verhaal. Aan de ene kant begrijpelijk omdat men zoveel minder tijd heeft in een film dan in een serie, maar ik zie nooit in waarom er situaties en verhaallijnen geschreven moeten worden die niet voorkomen in het oorspronkelijke boek. Je hoeft aan Evelyn Waugh niets te verbeteren, dat verhaal was goed zoals het is.
Nee, voor mij is de serie Brideshead revisited uit 1981 een hoogtepunt in de televisiegeschiedenis en wat mij betreft komt hier weinig bij in de buurt.

Reacties

  1. Je schrijft dit alsof ik het zelf heb geschreven!!! Mooi!! Ben je wel eens in Castle Howard geweest? Echt heel bijzonder om daar te zijn : in gedachten hoor je de muziek en de stem van Jeremy en zie je Sebastian in zijn rolstoel rijden....:-) Bedankt voor je mooie stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie en het compliment! Fijn om te horen.
      Nee, ik ben helaas nog niet in Kasteel Howard geweest, maar als ik weer eens naar Engeland ga, staat het wel op mijn lijstje. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je dan nog altijd in deze prachtige serie waant.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts