Films, PO's en meer
De laatste schoolweek is bezig en dat betekent dat we aan
het afronden zijn. De afgelopen 2 weken zijn gevuld met onder andere voorbereidingen
voor volgend schooljaar, toetsen, rapportvergaderingen en het gebruikelijke
gezeur dat er altijd bij schijnt te horen.
Eén van de leukste dingen in deze weken waren echter de
mondelingen die wij in 5V hebben afgenomen. In 5V kun je namelijk een heleboel
van leerlingen verwachten, omdat ze ook al 5 jaar geschiedenis hebben en zo
langzamerhand dus behoorlijk wat kennis hebben opgedaan. (tenminste, daar gaan
we vanuit!)
In de laatste periode van de vijfde klas geven we een Praktische
Opdracht. De leerlingen moeten een historische film kiezen en hier onderzoek
naar doen. Sommige dapperen doen dit alleen, anderen doen dit in twee- en soms
zelfs drietallen. Het is de bedoeling dat ze niet alleen de historische
achtergrond van de film en de hele periode waarin de film zich afspeelt bestuderen,
maar ook kijken naar het standpunt van de maker, historische correctheid enzovoort.
Hierover schrijven ze een scriptie en houden ze in de klas een presentatie van
25 minuten, waarbij ze ook fragmenten uit de film moeten laten zien.
Ze hadden
vrij diverse films gekozen, zoals The
kingdom of heaven, King Arthur, 12 years a slave, Valkyrie, Saving private
Ryan, The king’s speech, The book thief, La vita è bella, 42 en The railwayman. Elke film mocht
maar één keer gekozen worden en ik had The
boy in the striped pyjamas in de ban gedaan.
Het laatste onderdeel van de PO, dat in de toetsweek heeft
plaatsgevonden, waren dus de mondelingen. Samen met een collega leggen wij dan een
leerling een kwartier lang het vuur aan de schenen. Al binnen een paar minuten
wordt duidelijk of een leerling goed op de hoogte is met de soms ingewikkelde
historische achtergrond of dat een leerling wel ergens een klok heeft horen
luiden maar niet duidelijk weet waar de klepel hangt.
De meesten brengen het er echter vrij goed vanaf en ik vind
het heerlijk om te zien hoe ver de meesten gekomen zijn en wat ze kunnen,
hoezeer ze gegroeid zijn. Dan wordt even heel duidelijk waarom lesgeven het
mooiste vak ter wereld is.
Hoi Bettina, het klinkt alsof geschiedenisles een stuk interessanter is geworden sinds dat ik 30 jaar geleden naar school ging. Een opdracht om de historische achtergrond van een film te bespreken, dat lijkt me ontzettend leuk om te doen! Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenWe doen ons best, Erik, het zou niet goed zijn als er in 30 niets veranderd zou zijn, denk ik :-)
VerwijderenVoor de leerlingen is het echt een leuke opdracht, die ze ook heel zelfstandig, verdeeld over meerdere lessen, kunnen uitvoeren. En de resultaten zijn om trots op te zijn.
Groetjes,