Italie op het balkon

Altijd als ik in Italië ben verbaas ik me daar over de prachtige bloemen die daar, schijnbaar zonder enige moeite, bloeien. Of het nu op balkons is, of in een park of op het Forum, de bloemen lijken weelderiger en kleurrijker te bloeien dan hier.
Mijn balkonnetje hier thuis is heel aardig, maar haalt het niet bij wat ik soms in Rome (of andere Italiaanse steden) tegenkomen.

Balkonnetje aan het Piazza Navona
Mijn oplossing is dat ik toch probeer om de sfeer van een Italiaans balkon over te brengen, door een paar planten te kopen die ik ook in Rome zag.
Zoals deze prachtige bougainville in de Villa Borghese.

Of deze 'Mannentrouw' die bloeide op het balkon van mijn hotelkamer. Ik was helemaal verliefd op deze prachtige blauwe kleur.

De dag nadat ik terug was uit Rome ben ik naar het tuincentrum gereden. Ik heb geprobeerd om Mannentrouw te vinden, maar die hadden ze niet. Ze kénden de plant zelfs niet (ai, een tikje te ouderwets misschien?) Gelukkig hadden ze wel Bougainville, die nu heel fijn zijn best doet op mijn balkonnetje.
Toch nog een beetje Italië bij huis!

Reacties

  1. Hallo Bettina, Mooie bloemen en prachtige foto's. Veel plezier van je "klein beetje Italiaans balkon".groetjes, Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, met dit mooie weer is het zeker genieten (hoewel het nu wat te fris is voor op het balkon)

      groetjes,

      Verwijderen

  2. En wat een tragische symboliek; Vrouw op zoek naar Mannentrouw, maar vindt haar niet. Het blijkt ouderwets en vreemd genoeg nog wel te vinden in Italië ;)

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, prachtig, Wim! Ik hoop niet dat ik hier per se voor naar Italie moet (al zou dat geen straf zijn). Misschien is Mannentrouw toch ook nog wel te vinden in Nederland, op een verborgen plek of zo! :-D

      groetjes,

      Verwijderen
  3. De Bougainville is prachtig! Zou ik deze nu ook al op mijn balkonnetje kunnen zetten of is dat wat te vroeg? En hoe groot is/wordt ie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is nu nog wat te vroeg, denk ik, om dingen buiten te zetten. Ik houd altijd de IJsheiligen aan, dus na 14 mei gaan er bij mij echt dit soort planten naar buiten.
      Dit was een kleine bougainvilla in een pot, ongeveer een metertje hoog. Je hebt ook grotere, maar ze kunnen erg prijzig worden. Groeien doen ze niet echt, maar misschien wel als je ze over kunt houden in de winter. Dat is mij echter nog niet gelukt.
      Succes en ik hoop dat je deze zomer kunt genieten van een bougainvilla op je balkon.

      Groetjes,

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijke foto's! Ik ben al een tijdje op zoek naar zulk soort bloeiers, maar eigenlijk zit ik ook nog te twijfelen of ik ga proberen om een soort van klimplant te planten. Heb jij soms nog tips of misschien goede ideeën?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tips:
      1. Geen te kleine potjes, die drogen snel uit en dan is je plantje zo dood.
      2. Kijk of je balkon niet te veel last van de wind heeft, de meeste planten vinden het wel prettig als het iets beschut is.
      3. Klimmers kunnen zeker, maar dan moeten ze wel ergens langs kunnen klimmen, een hekje, een trallys of tegen een muur. Clematis is geschikt en is er in heel veel kleuren en soorten.

      Succes!
      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts