Italië op het spoor, Tim Parks

Tim Parks woont al dertig jaar in Italië en geeft les aan de universiteit van Milaan. Hij woonde echter jarenlang in Verona en heeft al die tijd elke dag de trein van Milaan naar Verona genomen.

In Italie op het spoor vertelt hij over zijn reizen, niet alleen van Verona naar Milaan en terug, maar alles wat erbij komt. 

Hij vertelt over de redenen waarom de Italiaanse spoorkaartjes zo goedkoop zijn, hoe het gekmakende onlogische systeem van kaartjes, abonnementen en supplementen in elkaar zit, de verschillende soorten treinen die er rijden en de mensen die je er tegen komt. De lijntrekkers, de gemakkelijke conducteurs en de dienstkloppers.

Het is zeker niet alleen een verhaal over treinen en treinreizen, het ook meteen een sociale geschiedenis van Italië, vol scherpe observaties en gebracht met fijne Britse humor. 

Ik heb twee jaar geleden de (voor mijn doen) avontuurlijke reis van Rome naar Venetië per trein gemaakt en daar zaten al heel wat haken en ogen aan, dus ik werd er een beetje huiverig voor. Ik heb besloten dat ik pas weer met de trein in Italië zal reizen als ik goed Italiaans spreek en elke moeilijkheid zonder problemen kan oplossen. Als ik het boekje van Tim Parks lees, denk ik dat dit een goed besluit is!

Italië op het spoor is een heerlijk boekje, een echte aanrader.

Reacties

  1. Sounds like a good read! OH and yes, I understood the review :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I understand why, Melinda, living in South Africa will probably give you a good understanding of Dutch as well!
    Good to see you here and thanks for leaving a comment, dank je wel,

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb toevallig deze week Tim Parks "ontdekt", dat wil zeggen: ik had zin om eens iets te lezen over het Italiaanse leven, en hij schijnt dat erg goed te kunnen beschrijven. Misschien begin ik niet met dit boek, maar het is nog een extra stimulans om boeken van hem te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Italiaanse buren en Italiaanse opvoeding heb ik hier ook staan, en ik heb van beide boeken genoten. Tim Parks is zeker een aanrader.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts