woensdag 14 oktober 2015

2x Romeinse musea

Palazzo Barberini
Enige tijd geleden heb ik aandacht besteed aan een niet zo heel bekend Romeins museum, de Centrale Montemartini. Maar er zijn nog veel meer musea waar je nog rustig kunt rondkijken omdat de grote massa deze musea (nog) niet kent, maar die wel de moeite waard zijn.

Tijdens mijn bezoek in Rome deze zomer ben ik in twee musea geweest die ik erg mooi vond, en waar ik graag jullie aandacht op wil vestigen.

Palazzo Barberini
De beroemde familie Barberini heeft dit mooie palazzo vol kunst achtergelaten. Prachtige beelden uit de oudheid, klassieke werken, maar ook heel veel schilderijen uit de Renaissance en de Barok. Hollandse meesters hangen naast Carevaggio, naast portretten van Beatrice Cenci en Erasmus.
Niet altijd alle zalen zijn toegankelijk, maar dat maakt het ook wel weer bijzonder elke keer als je er op bezoek gaat; welke werken kan je nu wel en welke nu niet zien?
Bijzonder mooi is ook het paleis zelf.

Museo di Roma in Trastevere
Op dit moment zijn ze aan het verbouwen en was alleen de tweede verdieping toegankelijk, maar hier heb ik twee bijzonder mooie tentoonstellingen gezien. De een bestond uit aquarellen van Rome, de ander uit sepia en zwart-wit foto;s. Zowel de aquarellen als de foto's stamden uit de tweede helft van de 19e eeuw en gaven een heel mooi beeld van Rome uit de tijd. Heel veel plekken waren nog erg herkenbaar!
Ik wil graag terug naar dit museum als het klaar is, omdat ik heel benieuwd ben naar de rest van de collectie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...