De geheimen van de Nar, Robin Hobb

Dit is het boek dat ik afgelopen zaterdagmiddag ophaalde bij de boekhandel, en zondagmiddag om twee uur uit had. Hoewel ik eigenlijk andere plannen had, kon ik het niet wegleggen, ik moest verder lezen en zien hoe het ging met Fitz en de Nar.

Aan het einde van het vorige boek was Fitz met een gewonde Nar teruggekeerd naar de Hertenhorst. Hij hoopte dat de vermogensgenezers in staat zouden zijn de Nar te helen. De wonden die de Nar zijn toegebracht door de Dienaren zijn echter niet alleen lichamelijk en de weg naar herstel is lang.
Door omstandigheden komt Fitz weer in de belangstelling van het hof te staan en wordt hij zelfs erkend als familielid en in zijn eer als Prins FitzChevalric Ziener hersteld.

Helaas blijken de zaken thuis, in Het Woeste Woud minder goed te gaan, een groep huurlingen heeft de hoeve overvallen en heeft Bij, het jonge dochtertje van Fitz ontvoerd. De huurlingen werkten in opdracht van de mensen die de Nar hebben gemarteld en gevreesd wordt voor het lot dat Bij zal treffen.

Fitz wil nog maar één ding, zijn dochter terugvinden en zich wreken. Nog niet zo gemakkelijk als je oude leermeester zijn scherpte kwijt is, de Nar drankenbloed heeft gedronken, nieuwe verplichtingen aan je trekken en de Vermogensstenen niet echt meer te vertrouwen zijn.

Fitz had liever alleen gereisd, maar wordt opgezadeld met een onwaarschijnlijk gezelschap en samen beginnen ze aan de moeilijke reis naar onbekend gebied.

Zonder twijfel is de serie over Fitz en de zijnen voor mij het allerbeste wat er is aan fantasy is geschreven. Het is de verdienste van Robin Hobb dat zij in staat is geweest om personages en een wereld te scheppen die zonder moeite tot leven komen en waar je van wil weten hoe het met ze gaat.
Dit is de enige serie waar ik af en toe gewoon bij huil tijdens het lezen omdat sommige momenten me zo aangrijpen en ontroeren.

Is Fitz een volmaakte held? Nee zeker niet. Hij is koppig, laat zich weinig gelegen liggen aan andere mensen en neemt niet altijd de juiste beslissingen. De moeilijke omstandigheden van zijn jeugd en het beroep van moordenaar des konings dat hij jarenlang heeft uitgevoerd hebben hem getekend. De enigen die hem door en door kenden en toch van hem hielden waren de wolf Nachtogen en de Nar. Het is de fundamentele eenzaamheid van Fitz waardoor je je zijn lot aantrekt en van hem gaat houden.

Maar ook de Nar, die vreemde figuur die kan veranderen als kwikzilver is zo´n bijzonder schepsel dat je wil dat het goed met hem gaat en je lijdt met hem mee na wat hem is aangedaan. De verstandhouding tussen die twee is een van de mooiste die er ooit gecreëerd is. Meer nog dan vrienden of zelfs geliefden, dieper dan broeders, het zijn de profeet en zijn katalysator, twee helften die bij elkaar horen.

Er worden een aantal zaken al duidelijk en sommige dingen worden alleen ingewikkelder. Er zijn nog genoeg verhaallijnen over en puzzels die opgelost moeten worden om ook deel drie interessant te maken, maar daar hoefde al geen twijfel over te zijn. Alsof een boek over Fitz en de Nar niet goed of mooi zou kunnen zijn. 

Ik heb nu echter wel een probleem, want ik wil eigenlijk gewoon nú weten hoe het afloopt. Ik vrees echter dat ik tot volgend jaar zal moeten wachten als dan hopelijk deel drie uitkomt. In de tussentijd is er grote kans dat ik de voorgaande twee trilogieën ga herlezen, ik denk namelijk niet dat ik zo lang zonder Fitz en de Nar en de anderen uit de Zes Hertogdommen kan.

Originele titel, Fool´s quest, book two of Fitz and the Fool thrilogy
Uitgegeven in: 2015
Nederlandse uitgave 2015 door uitgeverij Luitingh Sijthoff
Nederlandse vertaling: Ruud Bal en Willie van der Kuil
Bladzijdes: 744

Reacties

  1. Oh wat heerlijk is dat hè, als je zo compleet kunt verdwijnen in een verhaal. Na zoveel enthousiasme heb ik het eerste deel van de vorige reeks van de Nar nu maar weer bovenop gelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik zat er echt helemaal in en toen ik zondagmiddag het boek dichtsloeg moest ik gewoon afkicken en weer langzaam uit de wereld van De zes hertogdommen komen.
      Ik zou zeker het boek bovenop leggen, deze reeks is het waard om alles voor aan de kant te leggen wat mij betreft! :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Dat herinnert me eraan dat ik het derde deel van de eerste trilogie nog op de (virtuele) plank heb staan. Ik krijg er meteen weer zin in! De eerste twee delen heb ik achterelkaar uitgelezen.

      Verwijderen
    3. Ja en het mooie is dat als je weer begint, je er meteen volledig in zit. Heel knap hoe Robin Hobb dat steeds weer weet te doen.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. En nu geduldig wachten op deel 3. Bijzonde knap vind ik dat de personages van de levende schepen en de drakenhoeders naadloos verweven worden in dit tweede deel. Vele antwoorden op vragen die opengelaten werden in die boeken en die zeer kunstig nu op hun plek vallen. Gaan we Paragon nog tegenkomen in deel 3 ?
    Ik ben met je eens dat dit het beste is op fantasy gebied. Robin Hobb verstaat de kunst zeer beeldend te schrijven met een niet aflatende stroom van wendingen. Fantasy op een hoog peil.
    Leuk een andere Hobb liefhebber tegen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, ik ben het met je eens, de manier waarop de verschillende delen tot een eenheid gesmeed worden is van zeer hoog niveau en zo knap gedaan.
      We zullen geduld moeten hebben, maar ik heb er alle vertrouwen in dat deel 3 het wachten meer dan waard zal zijn!

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Deel 3 is nu (Juni 2017) verkrijgbaar (en de moeite waard)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts