Inspirerende kunst: Turner

Kunstenaars krijgen hun inspiratie van alle kanten, maar natuurlijk ook van andere kunstenaars. Ze kijken naar hun voorgangers en nemen stijlen en kleuren over, met een eigen interpretatie. Soms kan zo'n inspiratiebron grote gevolgen hebben, zoals de volgende twee schilderijen laten zien.

De Engelse schilder Turner schilderde zijn Scarlet Sunset in de periode 1830-1840.
Scarlet sunrise, Turner
De Franse schilder Monet was in Engeland tijdens de Frans-Duitse oorlog en heeft dit schilderij gezien. Het inspireerde hem tot het schilderen van zijn Impression, soleil levant (Impressie van een zonsopgang) in 1872.
Het is dit schilderij dat de naam gaf aan de nieuwe Franse manier van schilderen, los van de stijl van de Salon, het Impressionisme
Impression, soleil levant, Monet
Het schilderij van Turner is te zien op de Turner tentoonstelling in De Fundatie in Zwolle. Het is niet groot, maar maakt wel heel veel indruk, zeker als je beseft wat hier verder uit voort is gekomen. Dat is natuurlijk volledig onbedoeld geweest, Turner heeft nooit geweten waar zijn schilderij toe heeft geleid, maar je zou kunnen zeggen dat zonder Turner het Impressionisme niet zou hebben bestaan. Prachtig om dit soort verbanden te zien.

Soms kun je ook verbanden zien nog verder door de tijd heen. Turner zette zijn schilderijen op door eerst met waterverf de kleuren aan te geven op het doek. Deze colourbeginnings zijn ook al heel erg mooi. We hebben er een paar over, waar Turner niet aan toe is gekomen om er het uiteindelijke schilderij overheen te schilderen.
Colourbeginnings, Turner
Als je deze colourbeginnings echter ziet, waar doet dit je aan denken? Juist, Mark Rothko. Mark Rothko bewonderde Turner en heeft ongetwijfeld kennis genomen van deze colourbeginnings. Ik wil niet zeggen dat Rothko zijn grote kleurrijke vlakken rechtstreeks van Turner heeft overgenomen, maar een lijn is hier zeker in te ontdekken, in ieder geval een inspiratie.

Het is allemaal niet nieuw wat ik hier vertel en laat zien, voor velen zal dit al allemaal bekend zijn. Voor mij was het echter wel nieuw en ik vond dat ongelofelijk leuk om te zien hoe inspiratie kan werken en kan doorwerken. 
Mark Rothko

Reacties

  1. Ik ben afgelopen vrijdag in de Fundatie geweest. Wat een geweldige tentoonstelling! Niet alleen vanwege de fantastische schilderijen van Turner (waarvan er niet eens zoveel waren), maar vooral vanwege de lijnen die er waren uitgezet, zoals jij ook al aangeeft. Het was interessant om te zien dat Turner was geïnspireerd door de Hollandse landschapsschilders uit de 17e eeuw, maar nog interessanter om te zien hoe de schilderijen van Turner inderdaad naar Impressionisme en abstracte schilderkunst hebben geleid. Ik vond het allemaal zeer inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond ook die lijnen naar vroeger en nu erg mooi gedaan, daar hebben de musea (ik neem aan dat het in Enschede net zo is opgezet) goed over na gedacht. En zoveel modernere werken die overduidelijk hun inspiratie van Turner haalden, erg leuk en mooi.
      Fijn te horen dat ook jij genoten hebt!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Ik hoop volgende maand ook naar deze tentoonstelling in Zwolle te gaan. M'n moeder zei dat het erg druk was. Misschien ben je haar wel tegengekomen, Anna ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dit een tentoonstelling is die druk blijft, als ik dat zo hoor. Toen wij er waren was het ook druk, maar wij dachten toen dat het kwam omdat het zaterdagmiddag was, vrij in het begin etc. Maar ik denk dat hier heel veel mensen naar toe gaan.
      Ik hoop dat jij er ook van geniet!
      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts