Musée de Cluny, Parijs

Ingang van Musée de Cluny
Een van de mooiste musea die ik heb bezocht in de laatste jaren is het Musée de Cluny in Parijs. Dit museum voor Middeleeuwse kunst is gevestigd in een huis dat toebehoorde aan de abts van Cluny, waar zij verbleven als ze in Parijs waren.

Bij het complex uit de 14e eeuw horen ook nog de fundamenten van een Romeins badhuis, die men op dit moment aan het restaureren is.

In de 15e eeuw werd het gebouw niet langer gebruikt door de abten van Cluny, maar was het een soort gastenverblijf voor de koninklijke familie waar men mensen kon wegstoppen waar men een beetje verlegen mee was. Na de Franse revolutie werd het gebouw geconfisqueerd door de staat en kreeg het verschillende functies.

In 1842 werd het uiteindelijk een museum waar tot op de dag van vandaag een rijke collectie Middeleeuwse kunst bewonderd kan worden, zowel Romaans als Gotisch. Ivoor, goud, email, hout en steen zijn de materialen die veelvuldig werden gebruikt en waar prachtige voorbeelden van de zien zijn.
Een van de vele wandtapijten die men daar heeft
(dit is niet De dame met de eenhoorn)
Heel bijzonder zijn de vele wandtapijten waarvan een serie van zes die bekend staat als 'De dame met de eenhoorn' die rond 1500 gemaakt zijn. De zes tapijten zijn te bewonderen in een ietwat verdonkerde kamer, zodat het licht de tapijten niet aantast.
De kleuren zijn nu nog altijd fris en helder en de voorstellingen zijn levendig en mooi. Je kunt hier heel lang naar zitten kijken, want elke keer ontdek je weer een nieuw verbazingwekkend detail dat je verrukt.
De kaarten die ik ervan heb gekocht doen de tapijten helaas geen recht, maar ik denk eigenlijk dat geen enkele reproductie dat kan.
De kapel
Het gebouw zelf is ook mooi, vol middeleeuwse stukken muur (oud metselwerk maakt mij blij) en de kapel is klein, maar heeft een prachtige structuur.

Kortom, Musée de Cluny is een kleine schatkamer vol onontdekte zaken en de moeite waard om er op bezoek te gaan een volgende keer als je in Parijs bent.

Reacties

  1. Eén van mijn favoriete musea, met die onvergetelijke wandtapijten van De dame en de eenhoorn; ik koester nog steeds de ansichtkaarten daarvan. Ik wil het museum graag nog eens bezoeken en er dan een hele dag over doen in plaats van de paar uur die ik oudjaar 2002 had.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er nog nooit geweest, tot vorige week en ik heb genoten. Zo ontzettend mooi, en de wandtapijten waren magnifiek. Ik heb er eigenlijk niet eens woorden voor. Ik weet wel dat ik een volgende keer in Parijs waarschijnlijk gewoon weer hier naar toe ga.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts