Dat is wat ik bemin, Isabella Rossaert

Als er thuis iets vreselijks is gebeurd, wil je soms wegvluchten, in de hoop dat je daarmee alles achter je laat. Je zondert je af en maakt je zo klein mogelijk, denkend dat dit de pijn zal verminderen. 

Na een vreselijk verlies verlaat Valerie haar woonplaats en gaat vroeg naar Parijs terug, nog voor het nieuwe studiejaar is begonnen. Ze is alleen op haar kamer en zoekt zo min mogelijk contact met andere mensen. 

Ze zoekt haar toevlucht in het Museum Cluny, bij het wandtapijt De dame met de eenhoorn, waar haar moeder haar vroeger mee naar toe nam. Haar moeder is al enige tijd overleden en Valerie moet met de dood van haar moeder in het reine zien te komen, maar ook met de recente dood van Max. Als ze Jean-Michel tegenkomt terwijl ze een artikel schrijft over het wandtapijt, moet ze kiezen tussen zwijgen en eindelijk alles vertellen.

Dat is wat ik bemin vond ik een bijzondere roman, waarin heel veel draden mooi samenkomen. Het middeleeuwse wandtapijt vormt de achtergrond voor het verhaal dat gaat over liefde, verlies, rouw, schuldgevoel, de hoofse liefde, een ridder op een queeste en een mythe over een man en een dier.

De vorm van het boek, het verhaal wordt verteld in brieven en de dagboekfragmenten, geven het een ritme dat past bij de middeleeuwse thematiek, hier passen geen emails of telefoongesprekken. Data en plaatsen worden gegeven, maar eigenlijk maken de jaartallen niets uit, ze dienen alleen om een tijdsspanne aan te geven, niet zozeer om het verhaal in een bepaalde tijd te plaatsen. Het mooie is namelijk dat de essentie van het verhaal zich ook honderd jaar eerder had kunnen afspelen, of tweehonderd jaar.

Wat ik vooral fijn vind aan Dat is wat ik bemin, is dat niet alles wordt uitgelegd of expliciet wordt gemaakt, veel moet je tussen de regels doorlezen. Isabella Rossaert heeft wat mij betreft een zeer mooi boek geschreven, met mooie, weloverwogen zinnen. 

Het enige bezwaar dat ik tegen dit boek kan bedenken is dat het maar 149 pagina’s heeft, ik zou met gemak en met groot plezier het dubbele aantal hebben gelezen.

Uitgegeven in 2015 door uitgeverij Cossee
Bladzijdes 149

Reacties

  1. Verdorie, ik mag van mezelf voorlopig geen nieuwe boeken meer afschaffen vanwege een volledig uit de hand gelopen nog-te-lezen stapel, maar dit moet gewoon op het verlanglijstje, al was het alleen maar vanwege dat wandtapijt dat mij destijds in Parijs zo betoverde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat tapijt lijkt me prachtig. Ik ga binnenkort naar Parijs en het museum en het tapijt staan op mijn lijstje om bezocht te worden.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Dit lijkt me echt een heerlijk boek! De middeleeuwen, brieven en een prachtig verhaal samen, dat kan niet anders dan op mijn leeslijstje komen! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, ik vind het zelf alleen jammer dat het boek niet dikker is! :-)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts