Boeken in het juiste seizoen

De bomen beginnen al mooi te kleuren
De herfstvakantie is begonnen, en hoewel het gisteren mooi weer was en hopelijk vandaag ook, is het de afgelopen week echt herfstig geweest. Winderig, en vaak nat en koud. Als het zulk specifiek herfstweer is, kun je niet willekeurig elk boek uit de kast pakken. Sommige seizoenen vragen om bepaalde boeken. Zo lees ik in de winter meer boeken over Rusland en in de zomer over Italie. Maar soms gaat het verder dan dat. Sommige boeken kunnen alleen in bepaalde seizoenen gelezen worden. Probeer je zo’n boek te lezen buiten het seizoen dan lukt het niet; het pakt niet, het boeit niet, het schiet niet op. Lees je het boek daarentegen weer in het goede seizoen dan lees je het in Ă©Ă©n ruk uit.
Maar wat zijn nu voor mij de ultieme seizoensboeken?

Herfst
De graaf van Monte Christo, Alexandre Dumas. Er is iets heel bevredigends aan de regen die tegen de ramen klettert en de wind die de gevallen bladeren door de straten blaast, terwijl ik op de bank zit met het verhaal van Edmond Dantes, die uit is op wraak.

Winter
Dokter Zhivago, Boris Pasternak. Probeer dit boek maar eens te lezen in de zomer, dat lukt gewoon niet. Het tragische liefdesverhaal tussen Joeri Zhivago en Lara vraagt om sneeuw en temperaturen beneden nul. De kerstvakantie is ook altijd voor mij het moment om de verfilming te bekijken (de nieuwe versie met Hans Matheson en Keira Knightley)

Lente
Rebecca, Daphne DuMaurier. Vannacht droomde ik dat ik naar Manderly ging. Zo begint het en dat zet de toon van het verhaal van de tweede mevrouw de Winter die trouwt met Maxim de Winter en met hem meegaat naar het statige landhuis Manderly, waar de geest van de eerste mevrouw de Winter, Rebecca, nog altijd in stand wordt gehouden door de sinistere huishoudster mevrouw Danvers.
The enchanted April, Elizabeth von Arnim. Het verhaal van vier vrouwen in de jaren ’20 die een huis huren in ItaliĂ« en allemaal de helende invloed ervan ondervinden.

Zomer
Een zomerzotheid, Cissy van Marxveldt. Luchtig en schuimend is dit verhaal van vijf vriendinnen die op de veluwe logeren en horen dat er in het landhuis nabij een jonkheer en een paar vrienden zijn neergestreken. De snobistische vriendin beweert dat ze altijd een jonkheer kan herkennen en de jonkeer hoort dit. Hij geeft zich uit voor de chauffeur, en een van de vrienden is de rest van de vakantie de jonkheer. Een zomer vol verwikkelingen en verwarring volgt met een einde waar alles keurig op zijn plek valt, waar het leukste meisje de jonkheer strikt en de snob het veld moet ruimen. Wat mij betreft is dit het perfecte zomerverhaal.

Ergens in de komende weken zal ik waarschijnlijk ‘De graaf van Monte Christo’ erbij pakken, maar nog niet vandaag. Vanmiddag ben ik in Utrecht om de andere boekenbloggers en boekenliefhebbers te ontmoeten. Daar zal ik de komende dagen verslag van doen. Ik heb er heel veel zin in!

Reacties

  1. De Graaf van Monte Christo....dat vind ik inderdaad een echt herfst/winter boek. Heb jij 'm al een keer helemaal gelezen? Ik heb 2 jaar terug de nieuwe uitgave gekocht, zo'n kloeke hardcover van 1200 blz maar de vorige keer dat ik ermee ging zitten ben ik niet verder dan 200 blz. gekomen...toen wilde ik wat anders. Terwijl het helemaal geen slecht of saai boek was. Ik miste gewoon de 'lange adem' denk ik. Ik ben wel benieuwd wat jouw ervaringen daarmee zijn.

    Maar dat hoor ik straks wel!;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een wat minder kloeke uitgave van 336 bladzijdes (net nagekeken) Ik heb het boek al meermalen herlezen, sinds ik het als jong meisje uit de kast van mijn ouders pakte (en nooit meer heb teruggegeven, sorry!) Ik herlees het niet elk jaar, maar het is nu weer een jaar of drie vier geleden dat ik het voor het laatst heb gelezen en ik heb er nu wel weer heel veel zin in. Dus laat die herfst stormen maar komen, ik ben er klaar voor.

      Tot vanmiddag,
      groetjes,

      Verwijderen
  2. Russen in de winter, dat herken ik wel...ik heb Dokter Zhivago ook nog staan. Ooit eens gelezen van iemand maar nu zelf aangeschaft. Misschien komende winter maar eens. Was leuk vanmiddag trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je berichtje, Koen, het was inderdaad heel gezellig en leuk om de mensen te zien achter de blogs.
      En ja, als je aan dr. Zhivago begint, dan is komende winter een goede tijd, of volgende winter, of de winter daarop....

      Verwijderen
  3. Ik weet niet of je de Shardlake-serie van C.J. Samsom kent, maar dat is een superieure misdaadserie, die zich afspeelt rond een advocaat ten tijde van Hendrik VIII en waarin de eerste drie boeken een zeer sterke seizoenssfeer hebben. Het eerste deel moet je daarom eigenlijk in hartje winter lezen, het tweede als de mussen van het dak vallen en het derde in de herfst, als het buiten regent en waait. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof wel dat ik daar eens iets van heb gelezen, maar dat is al een hele tijd geleden. Ik zal ze er eens bijhalen, in het juiste seizoen natuurlijk,

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts