Soorten yoga

Het is bijna weer september en overal beginnen weer cursussen en opleidingen. Voor de mensen die er misschien over denken een yogales te volgen of zich in te schrijven bij een yogastudio, kan het aanbod enorm overweldigend zijn. Er zijn zoveel mogelijkheden in soorten yoga, soorten lessen en docenten dat ik me goed kan voorstellen dat veel mensen door de matten de yoga niet meer zien.

Als je met yoga wilt beginnen, kies je meestal eerst de vorm van yoga die je wilt beoefenen en dan zoek je daarin een docent.
Welke vormen zijn er? De meeste yogavormen hier in het westen zijn vormen van Hatha yoga, waar de nadruk ligt op de houdingen, de asanas. Hieronder een kort en zeker niet volledig overzicht van de soorten hathayoga die er worden aangeboden.

-        Kundalini yoga. Hier veel aandacht voor de ademhaling, vooral de zogenaamde ‘vuuradem’. Mensen die deze vorm van yoga beoefenen zijn vaak tijdens de les in het wit gekleed. Mantra’s vormen een belangrijk deel van de les.

-        Iyengar yoga. Hier wordt veel aandacht besteed aan de correcte manier om een asana uit te voeren, om op die manier blessures oid te voorkomen. Er wordt daarom veel gebruik gemaakt van de hulpmiddelen zoals blokken en riemen en kussens. Houdingen worden vaak een minuut of iets langer aangehouden en de docent corrigeert houdingen die niet goed zijn. Vaak zijn er lessen voor beginners en gevorderden.

-        Bikram yoga.  Hier wordt een vaste serie van 26 asanas gedaan in een ruimte die ongeveer 40 graden Celsius is.

-        Vinyassa/ ashtanga. Een energieke vorm van yoga, waarbij een serie asanas wordt gedaan (of meerdere series) en het belangrijk is die vloeiend in elkaar over te laten gaan. Je ademhaling speelt daarbij een grote rol.

-        Yin yoga. Asana’s worden enkele minuten lang aangehouden, en in sommige gevallen wel tot twintig minuten.

Er zijn nog meer soorten yoga en veel docenten kunnen verschillende vormen door elkaar gebruiken. Het meest verstandige wat je kunt doen is je goed oriënteren op de richting die je zou willen doen en dan kijken of er een docent in de buurt zit.
Maar als je dan de vorm hebt gevonden die je graag wilt beoefenen, hoe kies je dan een docent of yogastudio uit?

-        Kijk of er een website is en of die je aanspreekt. Niet omdat alleen goede yogadocenten een website hebben, maar omdat dit gewoon de gemakkelijkste eerste kennismaking is.

-        Kijk welke opleiding(en) de docent heeft gevolgd.

-        Moet je per maand of per les betalen en hoe lang duurt een les ongeveer? Je wilt het natuurlijk niet van geld laten afhangen, maar het is nu eenmaal niet onbelangrijk.

-        Hoe groot is de groep waaraan les gegeven wordt? Is het een kleine groep van ongeveer 10 mensen, of kunnen er zelfs meer dan 30 in de groep? Waar voel jij je nog prettig bij?

En hoe maak je dan je definitieve keuze? Vraag of het mogelijk is een proefles te volgen. Bij de meeste yogadocenten zal dat geen probleem zijn en dan pas kun je echt merken of deze vorm van yoga bij deze docent voor jou geschikt is.
Veel plezier op de mat!

Ik weet niet meer waar ik de afbeelding vandaan heb gehaald, want ik kan dat niet terugvinden. Ik heb er geen recht op, dus laat het me maar weten als ik het weg moet halen.

Reacties

  1. Dag Bettina

    Ik ben net begonnen met yoga (twee lessen achter de rug) en ik voel nu al wat voor een verschil het maakt en wat voor een rust het geeft. Dus het smaakt naar meer! Dank om me wegwijs te maken in de soms verwarrende wereld van soorten yoga!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat je hier iets aan hebt, zowel aan mijn yoga-stukje als aan de les.
      Geniet ervan, yoga kan zo fijn zijn als je een docent vindt die bij je past.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts