Masterchef, in alle varianten

Ik kijk al jaren de versie van Masterchef op de BBC, met Gregg Wallace en John Torode als de juryleden. Ik kijk alle varianten, de echte, de professionals, celebrity masterchef en zelfs junior masterchef. Heerlijk. Soms is Michel Roux jr. jurylid en dat vind ik zo’n leuke man, zo aardig en zo leuk Frans. (ik ben een beetje verkikkerd op Michel Roux jr.) Zo leuk in de serie was de manier waarop ze bezig waren, de verschillende uitdagingen die de kandidaten te verwerken kregen (koken voor de restaurant critici is nog altijd een van de leukste) en vooral het heerlijke commentaar van de jury, waarin de liefde voor het eten zo duidelijk tot uiting kwam.
Vorig jaar kwam toen de Australische versie op televisie. Anders van opzet, maar wel leuk. Ik kijk nu elke middag om half 7 het derde seizoen van Masterchef Australia, heb ook genoten van Junior Masterchef Australia.
Nederland besloot vorig jaar dat er een Nederlandse editie moest komen. En wat vond ik dat een verschrikkelijke ramp, wat een crisis. Weinig aandacht voor het eten, maar vooral voor het grove commentaar van de jury, die zo bot en horkerig deed dat ik op een gegeven moment bijna niet meer keek. Waar in Engeland of Australie er echt commentaar ging over het eten, de kwaliteit, de smaken, de textuur, de opmaak, klonk hier alleen ‘Dit is niets, wat een zooi.’  Over de winnares van vorig jaar zal ik maar helemaal weinig zeggen, wat een domme kip.
Maar goed, dit jaar is er een nieuwe editie van Masterchef Nederland. En tot nu toe is het nu wĂ©l leuk. Nog altijd te weinig echt commentaar over het eten zelf (‘ik proef geen passie’ is zo’n onzin opmerking dat ik die gewoon negeer) maar nu met een jury (dezelfde van vorig jaar, minus 1) die wel op een leuke manier kandidaten helpt, bij ze langs loopt en belangstelling toont. Misschien hebben ze gekeken naar de series uit andere landen en hebben ze daar lering uit getrokken. Als het zo door gaat kan het nog erg leuk worden op de woensdagavond, zo na Het Blok. Maar zouden ze me wel Ă©Ă©n plezier kunnen doen? Die opmerkingen over ‘het zuurtje’ of ‘het zoetje’ achterwege laten! Zeg gewoon dat er zuur of zoet bij moet, en doe niet zo gek.


Reacties

Populaire posts